noshörningsfotografier och passionsfruktssorbet

ärldens bästa semester har jag haft i Stockholm de senaste dagarna. En såndär som var värd hela sommaren, nästan, eller snarare, en som innebar hela sommaren, nästan allt jag behöver. 1500 bilder lite drygt kom jag hem med, så vi får nog ta det lite i taget, eller vad säger ni? :) Första kvällen hann vi mest bara två saker: Vattenmelon hos Jens föräldrar, och en danskväll på Chicago på Hornsgatan (vilket var trevligt, men vansinnigt varmt och svettigt - hur står de stackars stockholmsdansarna ut?). Men dagen därpå gav vi oss ut på stan:



Det var strålande väder fast väderleksrapporten sagt sådär. Vi promenerade lite i Gamla Stan och längs vattnet ...


... på väg till Fotografiska.



Där tittade vi på fantastiska porträtt fotograferade av Nick Brandt.



Och jag fotograferade min pojkvän.




Sedan gick vi uppför en trappa och förbi en mängd söta hus och tittade på utsikten (jag gick in hårt för det här med att förstå hur Stockholm hänger ihop, och gjorde stora framsteg denna resa!).



Men framförallt var vi på jakt efter lunch, och den hittade vi på Skånegatan.



Sedan efterrätt! På AH:s glassbar, ett litet ställe på Nytorget av den där sorten som har en massa tidningsutklipp om "Stockholms bästa glass" i fönstret. Jens berättade att han brukade gå hit och äta glass till lunch när han gick på gymnasiet. :) Och jag måste erkänna att tidningsurklippen nog har rätt! Det var fantastiskt gott! (OBS! Min gula smak är inte ägglikör eller något sådant obehagligt utan en favoritsmak jag nästan alltid testar nya varianter av när jag kan, passionsfruktssorbet. Jens gula smak är saffran ... bläusch.)


På Nytorget var det en massa folk och en massa somrig stämning. (Alltså vädret?! <3)


Jens, som bränner sig på cirka tre sekunder, tyckte dock att det var alldeles för ljust och alldeles för mycket sol. :)



Fint i Stockholm alltså.


Sedan åkte vi till Reimersholme för att hänga med Jens familj. Jag tyckte att det var dags för bad ögonblickligen, och det tyckte Jens lillasyster Oda också.



Bror och syster i vattnet.



Skapligt pittoreskt. Och alltså det här med att kunna gå ned på tre minuter och bada, precis där man bor ... Det är ju himlen för en badfantast som jag.



Och så åt vi middag under träden med familjen. (Minus Jens lillebror Axel, som bor i närheten men var upptagen med något annat.)


Jättegod kantarellpaj! (Jag kunde inte äta kantareller när jag var liten, men nu har jag vant mig.)


Och sedan vände vi åter till Gröndal, där vi bodde (mer om det senare). En så fin första dag i Stockholm!

Alicia Keys & John Mayer | Lesson Learned

No comments :

Post a Comment