vecka 11



Förra veckan var en så fin vecka! Så glad åt att det ens är möjligt att ha veckor nu i pandemin då det händer flera roliga och fina saker. Det kanske är våren? Vem vet. Veckan började med måndagen som ni redan sett och fortsatte med den här fina promenaden med Tove och Lisa. Första gången i år som vi kunde sitta och riktigt götta när vi fikade, och liksom sitta kvar länge utan att bli kalla! Hallå vad ljuvligt.


Ändå hade isen inte ens smält.


Sedan var det min älsklings födelsedag! Jag väckte honom såklart med sång och frukost (han hade bett om toast med äggröra, och istället för födelsedagstårta bulle och dammsugare). Han börjar gilla den traditionen nu! Men något annat firande ville han inte ha. Håhåjaja!


Hemmakväll med sushi (Liam), pasta (jag) och Hannah Gadsby's finfina Douglas. Och sjukt god rosenkvittenlemonad från Fristorps gård som jag köpt på den lokala Rekoringen. Mycket bra!


Och så var jag på lunchpromenad med Maria. Så fint att träffa henne igen! Och vi kom på att vi ju egentligen skulle kunna ses mycket oftare, eftersom ... ingen av oss har så värst mycket att göra. Tur i oturen?


Och kolla vad hon hade med sig till mig. Hogwarts i lego! Som jag får låna! 6000 bitar! Det är så hiiiimla gött att sitta och syssla med! Vilken ljuspunkt de senaste två veckorna. Det är ju som att pussla i 3D. Supermysigt.

OBS! Jag håller inte med J.K. Rowling om hennes gräsliga transfobiska uttalanden. Men håller med den falang av Harry Potter-fans som hoppas/ anser att hon inte äger Harry Potter-världen längre annat än monetärt; att den har vuxit långt förbi hennes makt och blivit en plats som hon knappt har med att göra längre - en plats där de fans hon nu har svikit har kunnat hitta trygghet i ett budskap om att man får vara den man är. Det är så lurigt att jag håller med om det jag tolkar som budskapet i böckerna, om vänskap och inkludering, och vill att det ska spridas till fler ... men utan att stötta författaren, som jag inte håller med. Om någon har kommit på hur man gör när man är förtjust i ett verk eller en produkt som har en kränkande och farlig upphovsperson, säg gärna till. Och tills dess kan vi fortsätta lyssna på min favoritpodcast Witch Please, som analyserar (i många avsnitt) Harry Potter-världen utifrån ett feministiskt intersektionellt perspektiv.



Nästa promenad var med Karin, som jag inte träffat på månader (!). Det var riktigt vårigt ute och Delsjön var så blå så blå.


Vi satt förresten vid en av mina favoritfikaplatser längs med Delsjön. (Japp, jag kan allihop. Borde införa ett rankningssystem.)


Och sedan var det lördag och grillning i trädgården hos de här sötnosarna.


Jag var bättre förberedd än förra gången än förra och hade mängder med lager kläder på mig. Det har aldrig blivit så tydligt för mig som den här vintern hur mycket mer kläder man måste ha när man sitter still än när man går i lugnt tempo? Jag har ju tyckt att en långsam promenad knappt gills som rörelse ... Men bra mycket varmare blir man av det än av att sitta still!


Optimalt fika: Hembakad bulle, bortglömd Alladinask och pandalakrits. :)

Déanta | Paddy and the Bandit: Paddy's in Chicago/ the Ceili Bandit

No comments :

Post a Comment