januarilovet



Jag har uppfunnit ett nytt lov! Januarilovet heter det och infaller när man som allra bäst behöver det: I direkt anslutning till jullovet.

I år (ja faktiskt hela hösten) har jag fattat så himla kloka beslut gällande mig själv. Det här med att bli vuxen har bara inneburit en enda sak för mig förutom CSN-skulder: att jag har blivit bättre på att ta hand om mig själv. Att jag bestämmer så himla bra saker åt mig själv, sådant som är bra för mig på riktigt. Det är så jäkla SMART. Eloge till mig för det!

Och ett av de här bra besluten var att instifta januarilovet.

Efter som jag vet att jag alltid har svårt att komma igång i januari. Eftersom jag vet att både sommarlovet (knappt tre månader) och höstlovet (en vecka) brukar kännas precis lagom långa, medan jullovet alltid är för kort. Eftersom jag vet att jag blir matt av alla intryck när jag är på resor och därför behöver vila en stund när jag har kommit hem - och jag detta år skulle på livets intryckstätaste resa.

Eftersom jag vet allt detta, insåg jag att de där extra dagarna som jag jobbade ihop när jag jobbade övertid i december (vilket man gör varje år som körledare och sångpedagog - det är bara att leva med det, och det gör jag så gärna, för i december har jag massvis med julglädje att gå på), inte skulle sparas till något "bättre tillfälle". Nej, nu var det som jag skulle ha tre dagars kompledigt. Och som om det inte vore nog sa jag till på ett av mina andra jobb att jag inte vill börja terminen förrän första veckan i februari. Jag har hellre mindre lön. (Som vanligt har jag hellre mindre lön och är ledig mer.)

Tillsammans blev dessa dagar en hel vecka ledigt efter hemkomsten från Senegal. Och den har jag utnyttjat till max. Ja, jag har faktiskt lyckats ha den allra mest perfekta januarilovsveckan. Detta gjorde jag:


Tittade på Tillbaka till framtiden-trilogin i sängen med Jens (han hade fridagar att ta ut, så han har varit här hela veckan utan att behöva ta semester! Hurra!).


Åt lunch på Le Pain med Anna och Jens (hade längtat så efter Anna medan jag var borta, och dessutom efter chèvresallad; den vegetariska maten i Senegal var generellt mycket bristfällig).


Åt en hel massa choklad.


Gick på den magiska dansföreställningen Noetic+. Jag hade sett Noetic två gånger förut och älskat den, men det var innan jag kände Jens; så fort vi träffades började jag tänka på hur gärna jag skulle vilja se den med honom, och att jag tänkte att han skulle tycka så mycket om den. Blev så glad när jag såg att Operans Danskompani skulle göra den en säsong till.

(På denna bild ser man dessutom skillnaden mellan mig och Jens gällande fika. Jens väljer alltid bakelse, som han avnjuter långsamt och noggrant. På min plats bredvid ser man bara papperet från en rulle mjölkchoklad, som jag glatt slukade i rask takt. Ja, man gillar ju olika grejer här i livet. :))


Lagade min bästa linssoppa som värmde gott i de för Göteborg ovanligt kylslagna temperaturerna.


Var på massage och blev bjuden på smarrlunch av massören (som är en vän till mig alltså, Per).



Fikade med Johan. (Ibland önskar jag att jag drack kaffe eller te, bara för att kunna ha en sådan här fin servis.) (Skulle i och för sig kunna dricka min varma choklad i den.) (Fast egentligen skulle jag nog inte trivas bättre med någon annan servis än de Muminmuggar jag redan har.)



Hade impromptu pysselkväll här hemma hos mig. Johanna virkade, Jens programmerade och Sebastian som inte hade något pyssel med sig råkade ut för att sortera in några nothögar på rätt ställen i mitt bibliotek (jag brukar använda Trevliga Trion till det när de kommer förbi :)).


Själv tog jag upp hela bordet med mitt decemberfotoalbum. :)

Men det där var egentligen bara delar av det härliga januarilovet jag fick. Jag gjorde en hel del som inte syntes: gosade med Jens, sov länge, vilade mycket, redigerade bider, slappade. Det var en ganska perfekt vecka faktiskt. (Bara att tillbringa en hel vecka i sträck med Jens!)

Och sedan kom det snö! Men snön förtjänar ett alldeles eget inlägg. :)

Alice Babs | Jag har en liten Radiola

No comments :

Post a Comment