senegal dag 4: nyårsafton med giraffer



Godmorgon Senegal!



Frukostdags. Frukostarna vid det här bordet var bland mina bästa stunder på resan (och jag hade ändå väldigt, väldigt många bra stunder).

Dagens Sobo Badè:






Samling vid wifi-trädet! :)



Vi gick för att köpa vatten i en affär i byn. Chocopain (som är en sorts chokladsmet man har som pålägg - inte gott) fanns att köpa överallt, och socker i uppvägda påsar för motsvarande åtta kronor kilot.


Sen åkte vi på utflykt till en naturpark!


Andra bussen är ni klara?


Det blev rätt många kameror uppe.


För det är ju inte varje dag man får se noshörningar med blotta ögat.





Eller några av de här.


Men allra mest tyckte jag om zebrorna



och girafferna! Oooo. Det var en lycklig Kristin som fick se dessa fina vackra.


Sedan åkte vi till ett baobabträd som var 1300 år. Adama sjöng en sång om och till trädet och de griots som förr i världen begravdes inuti trädets håligheter. (Jag hade inte tillräckligt med vidvinkel för att fånga hela trädet, men man kan se det på instagram här.)


Och här står jag och trädkramar ett annat baobabträd (som nog bara var 900 år eller så, jag minns inte riktigt).


På väg hem blev det sång i bussen. Vad som helst för att slippa tänka på hur skramliga och ruckliga bussarna var. :)


Maja fick flätor!


Den sena eftermiddagen tillbringade jag i en solstol vid havet, med mandarin och jordnötskakor till mellanmål. Passade på att ta in lugnet och stillheten och tänka över året som gått - det var ju trots allt nyårsafton. Var mycket lycklig.


Vid tolvslaget skålade och skrålade vi i största allmänhet.


Kolla, där har vi mig i nyårsklänning! Och bredvid mig mina fina rumskamrater.


Och sedan satt jag en stund och pratade med folk och tittade på några enstaka fyrverkerier mot den alldeles svarta, ljumma nyårshimlen.

No comments :

Post a Comment