nyårsafton



Vad har vi här då? En nyårsafton för "bara" två. Min första någonsin.


Fast egentligen var vi inte bara två. Vi hade fest med rimliga kvinnor på zoom också. Tre programpunkter hade vi; här börjar vi klockan tre med mingel, skål och tårta. Fast istället för tårta hade jag beställt två nyårsbakelser från Berzelii. Choklad med havtornscurd och vaniljkram på solros- och pumpafröbotten med kakaonibs - löjligt gott.


Och det var en fröjd att mingla och skåla med alla de här fina.



Resten av eftermiddagen fixade och donade vi med middagen. Så här blev dukningen - jag tyckte det blev himla fint!


Till förrätt: rotselleri- och tryffelsoppa med blomkålskräm och tångkaviar på crostini. Liam gjorde soppan och jag snittarna. Så gott!


Halv nio var det quiz! Carro och Henrik hade gjort varsin halva och det var ett superbra quiz, roligt och klurigt och lagom svårt. Och det blev liksom festkänsla trots att alla var på olika ställen.


Men det där med timing på rätterna på nyårsafton alltså, vilken komplexitet (har varit på flera fester där det blivit efterrätt efter tolvslaget) :)). Quizet var sagt till åtta först, och då tänkte vi att vi inte skulle hinna varmrätten innan. Men sedan blev det flyttat till halv nio och då hann vi bli riktigt hungriga ... Så Liam fick avvika och börja laga varmrätt och sedan åt vi medan quizet rättades. Det gick ju också bra!


Årets maträtt 2020 för oss var egenbakad pizza, så det kändes givet att vi skulle ha det till varmrätt. En med svamp och vegetarisk "skinka" och burrata och en med svamp och vitlök och ruccola. Och tryffelolja på båda, heh. :)


Glad på nyår! Det blev precis som på julafton så att jag var ledsen lite på dagen och saknade alla mina människor, men sedan när firandet väl kom igång hade jag en så, så fin kväll. Liam är ju ändå den bästa personen i hela världen och det är inte som att jag har något emot att äta god mat och krama honom en hel kväll liksom. (Inser förresten nu att jag hade samma klänning OCH samma örhängen som förra nyår. Jaja! Det har ju inte varit ett år för shopping direkt.)


Haha åh min lilla glassbomb. Det var första gången jag försökte göra glassbomb, och som ni märkte täckte vi inte sorbeten på insidan helt med chokladglass, och det ser ju lite knöligt ut ... Men framför allt fick jag den här strålande idén att jag skulle göra små fyrverkerier av smält vit choklad. Kolla vad gulligt det blev!


Men grejen med choklad är ju att ... den smälter. Så när vi tände tomteblossen ...


... skrumpnade chokladen ihop och blev det lite mer kalhyggestämning av mina fina fyrverkerier. Jaja! Man kan väl inte tänka på allt! :) (Och den var för övrigt jättegod. :))



Gott nytt år! Jag känner mig glad och full av förtröstan. Trots allt. Vi får ta och hugga i och ordna läget bara.

No comments :

Post a Comment