fräscha listor


Klart att jag har spotifylistor som ni vill lyssna på!

Här är de jag gillar mest.




Air, Hultsfredsfestivalen 2004

Kristins elektroniska favoriter är en gammal lista som jag har byggt på under flera år. Inte så mycket mer att säga om den. Det är till exempel DJ Shadow, Lamb, Ulrich Schnauss, Imogen Heap och I Break Horses.




Klabbes Bank, Nefertiti 2010

En jazzintroduktion heter den inte för att den gör anspråk på att vara pedagogisk eller heltäckande på något vis, utan att jag gjorde den första versionen till en vän som sa att han aldrig hade lyssnat något på jazz. Jag skramlade ihop det bästa och mest spridda jag kunde komma på helt enkelt. Jag begränsade mig till en låt per artist så att det skulle bli så varierat som möjligt (och för att inte listan skulle bli flera dagar lång). Det är gammal jazz och ny jazz, fjällig jazz och rökig jazz (men mest fjällig), svensk jazz och amerikansk jazz, lugn jazz och hetsig jazz (men mest lugn). Jag har med flit utelämnat en massa swing, för att det är roligare att dansa till än att lyssna på, det är en annan lista helt enkelt. Den här listan är till exempel: Esperanza Spalding, MusicMusicMusic, Billie Holiday, Lars Danielsson och Sarah Vaughan.




Radiohead, Hultsfredsfestivalen 2003 (analog, så ursäkta dammet ...)

Älsklingsmusiken består av sjukt himla sjukt bra låtar bara. Alltså de jag älskar mest av allt. Fast jag har säkert glömt nån ... Men ändå, ingenting som inte betyder väldigt väldigt mycket för mig finns med på den här listan. Det är det enda de har gemensamt. En låt per artist, igen för att inte listan skulle bli hur lång som helst. Den här listan är till exempel Esbjörn Hazelius, Björk, Magnetic Fields, Stina Nordenstam och Joni Mitchell.




Imogen Heap, Brew House 2010

Blogglåtar 2013 är alla låtar jag postat i blogginlägg, ni vet de där som står längst ned efter bilderna och texten ibland. De kan vara vad som helst: sådant jag hörde första gången igår och nu inte kan sluta lyssna på, sådant jag håller på och repar in, sådant jag lyssnat på i tio år och nu blivit förtjust i igen och allt däremellan. Det gör listan spretig, knäpp och fin. Den är bland annat Beyoncé, Depeche Mode, Peter Jöback, Veronica Maggio och Svante Thuresson.




I Break Horses, Way Our West 2012

Fest & allmän pepp är allt som gör mig glad och/ eller får mig att vilja dansa. Det är till exempel Aretha Franklin, Robyn, Michael Jackson, Carly Rae Jepsen och Petula Clark. Shuffla den här listan, den är inte i ordning.




Bon Iver, Way Out West 2012

Mjuk musik för bilåkning nattetid är min nyaste lista. Den började på nyårsdagen när jag åkte bil i mörkret och mitt iTunes shufflade fram den perfekta listan utan att jag behövde anstränga mig. Sedan har jag grunnat på listan och byggt på den efter det. Det är ganska mycket singer/songwriter. Mest. Okej, nästan bara. Nu fattas det bara en natt och en pojkvän med körkort och trygghet och en bil att låna. Sen åker vi på roadtrip.

...

Nu när jag har suttit och petat med de här listorna och bilderna och tänkt på gamla festivaler och nya konserter och spelningar och rep och hångel i tält och utanför husvagnar och mulna himlar och tusen blandband och post och dans och sånt, då tänker jag på hur galet det är att det finns så vansinnigt mycket musik och att den aldrig tar slut och vilken himla tur det är ändå att jag ska ägna hela livet åt den.

No comments :

Post a Comment