därför att jag älskar film och språk


En av de mest irriterande sakerna jag vet med amerikanska bloggare: att de ibland skriver om "foreign films". Som om det var en homogen genre som man kan klumpa ihop. "I like foreign films". Jag bara ... nej, jag kan nog komma på ett gäng "foreign films" som du inte gillar ... Men så kommer jag i alla fall ibland på mig själv med att också tänka att jag gillar utländska filmer. Och det gör jag ju inte alls det - inte alla. Men jag gillar språk. Alla. Och det är fint att höra en hel film med ett annat språk.

Ibland händer det att jag hör folk säga något i stil med "jag önskar att jag såg mer film från [insert valfritt annat land än Sverige eller USA], men var ska man börja?". Så, här är en liten lista med mina favoritfilmer på andra språk än svenska och engelska. Därför att jag älskar film och språk, helt enkelt.

Disclaimer: Jag vill poängtera att jag verkligen inte är någon cineast. Jag är ingen finsmakare. Jag gillar enkla, lättsmälta filmer. Filmerna jag ser är rätt mainstream, så om ni vill ha svårare och mer okända grejer får ni vända er någon annanstans. Slut disclaimer.

Bästa franska:


Delicatessen


eller Il y a longtemps que je t'aime

Bästa tyska:


Fickende Fische


eller Der Himmel über Berlin

Bästa finska:


Mieletön elokuu (August Fools)

Bästa norska:


Tatt av kvinnen

Bästa danska:


Italiensk for begyndere

Bästa japanska:


Mononoke-hime

Bästa spanska:


Ander


eller Chico & Rita (delvis kubansk)

Bästa palestinska:


Giraffada


eller Al-mor wa al rumman (Granatäpplen och myrra)

Bästa indiska:


Om Shanti Om

Hoppas ni gillart!

No comments :

Post a Comment