i början av medeltidsveckan



Terminen har som sagt börjat och mitt långa sommarlov är slut, men för ett par veckor sedan hann jag med ett äventyr till, som jag inte bloggat om än: Jag var på Medeltidsveckan i Visby.

Jag tycker själv att det är lite märkligt att jag åkte dit, jag som inte har något särskilt intresse av medeltiden. Men jag har ju ett intresse av sådant som är fint och färgrikt och sagolikt. Och Trevliga Trion åker varje år sedan länge tillbaka, så när de erbjöd mig både tältplats och bilplats och sovgrejer och kläder - ja, allt det praktiska ordnat helt enkelt - så tyckte jag, varför inte? Det vore väl roligt att testa. Och det var det!


Det var en del fix och jox med kläderna. Men man kommer ganska billigt undan i kvinnokläder (linnekjortel + yllekjortel). Här sitter Johanna och snörar på sig lindorna till sin vikingaoutfit med pösbyxor och kjortel.



Första kvällen var det invigningsfest. Då satt vi på en filt i en slänt vid stranden och lyssnade på ett smakprov av alla konserter som skulle hända under veckan.


Här är en medeltidsveckakändis av något slag.


Sedan blev det läggdags och jag var redan knastrött (något som skulle hålla i sig hela veckan, för övrigt - så mycket intryck hela tiden, jag däckade rätt tidigt på kvällarna). Såhär trevligt lyste det i tältet bredvid vårt i lägret.


Godmorgon!





När vi fått i oss frukost andra dagen var det dags att bada! Det blåste fasligt, och skvätte. :) Men det var ett himla trevligt och roligt bad.


Men Lisa ... :)





Sedan gick vi på marknaden! Jag är ju inte så förtjust i att köpa grejer, och gjorde inte det heller, utom mat förstås. Men det var helt onödigt att köpa grejer, det fanns så mycket att titta på och fråga om att det var nöje nog i sig.


Det blev ganska många the hills are alive!-uttryck under veckan.


Åh, Visby ändå ... Så vackert!


Här är vårt läger! Vi bodde i ett tältläger som hade en tidsrestriktion - jag tror det var 800-1599 eller så. Vilket innebar att allt som syntes skulle se ut att vara från den tiden (som Johanna sa, "det viktiga är ytan"). Inga plastpåsar eller moderna kläder eller så. Jag tyckte att det var lite fånigt, men det fungerade faktiskt; det var som att gå runt i en film. det enda som var lurigt är att jag var tvungen att smyga så med kameran - så att den skulle synas så lite som möjligt ...



Men tyvärr blåste det supermycket hela dagen, och mittpinnen i vårt tält välte litegrann och rev upp ett litet hål. Så vi blev tvungna att fälla ned det till ett lägre läge. De andra fick svårt att sova sedan på grund av oväsendet när vinden ryckte i tältduken, men jag pluppade i öronproppar och är ju välsignad med god och trygg sömn i största allmänhet, så för mig gick det bra. Dock var detta inte det sista äventyret vi hade med tältet - fortsättning följer tyvärr ...


Tur att man har nödproviant för prövningar, rimligt placerad i första hjälpen-lådan.




På kvällen tog vi en promenad genom Visby, åt pizza och var sedan så trötta efter all blåst och allt tältjoxande att vi mest gick hem och däckade. Och det var den måndagen i Visby!


Medeltiden klär mig. :)

No comments :

Post a Comment