alldeles före jul



Alldeles före jul fick jag frukost på sängen och så tittade vi på luciamorgon på förslag från Liam. Luciatåg är ju en bisarr tradition, men så stor del av mitt liv och min uppväxt (hur många luciatåg man sjungit i? Jag har tappat räkningen sedan länge). Jag är fäst vid konceptet och det är roligt att Liam börjar fatta vad det går ut på, och känner igen sångerna. <3 (Tyckte för övrigt att årets luciamorgon var en av de finaste!)


Sen tog vi på oss munskydden och satte oss på vagnen ...


... för att ta oss till Utby ...


... där vi hade utomhushäng med det vanliga gänget. Vilket, liksom det mesta annat jag gjorde i december, kändes lite sorgligt eftersom det är så långt från den vanliga december jag saknar (då vi förvisso säkert hade tagit en promenad upp hit men sedan hade krupit in i soffan och pratat strunt eller spelat spel eller tittat på film hela kvällen), men samtidigt jättefint eftersom jag ju trots allt fick träffa dem, även om det bara var en stund.


Julia och Andreas hade med sig stormkök till glöggen ...


... och en katt!



Maries min när hon försöker le och tugga samtidigt. :)




Liams min när han försöker le och tugga samtidigt. :)


Alldeles före jul började jag träna yoga hemma (!). Nästan varje dag gör jag ett pass och tycker att det är hur gött som helst, men svårt!

En sak dock ... Nu när jag har testat yoga några veckor är jag ännu mer förbannad på alla välvilliga fåntrattar som, när jag hade som mest ont i ryggen, tjatade om att jag borde börja träna yoga. "Det går inte, allt gör ont" sa jag. "Men yoga är jättebra för ryggen!" sa de utan att lyssna på mig. Och nu blir det ju så tydligt hur rätt jag hade. Jag fattar att yoga är bra för ryggen om man bara känner sig lite trött efter ett stillasittande jobb. Men jag behövde ju lära om ALLT, jag hade kopplat bort vissa muskelgrupper helt, så om jag hade tränat yoga hade jag utfört rörelserna, men med helt fel muskler, och så hade jag fått ännu ondare. Det var bara fysioterapi som kunde hjälpa mig och det tog ändå fyra års behandling och träning att bli smärtfri. Så jag tycker att folk kan lägga av med att rekommendera yoga hit och dit till folk som har ont och behöver specifik och individanpassad vård.


Alldeles före jul promenerade Liam och jag ned till stan och gjorde ärenden och tittade på NK:s julskyltning och var kära och löjliga i allmänhet.


Fint!


Och på Berzelii var det tomt, så vi vågade oss på att smita in och ta en kopp varm choklad. Nästan som om det hade varit ett vanligt år med vanlig julklappshandling och mysfika.

Ingrid Michaelson | Looks Like A Cold, Cold Winter

2 comments :

  1. HÅLLER MED om yoga och ryggont!! (Hälsningar från en som går på bålstabilitetsträning på fysioterapimottagningen för att bli av med ryggont och som trots yogavana får ont i ryggen av yoga. Jag tränar nu för att i framtiden (bl a) kunna yoga igen!)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad skönt att någon fattar vad jag menar! Men tråkigt att du har ryggont, hoppas det ordnar sig!

      Delete