septemberstockholm del 2

Andra dagen i Stockholm! Började med hotellfrukost såklart. På hotell lyxar jag alltid och har enbart goda grejer i yoghurten. Alltså ingen utfyllnad såsom müsli, cornflakes eller något sånt, utan bara nötter, frön och torkad frukt. Omnom.

Efter frukost gav vi oss iväg ut på promenad. Målet var Söder eftersom Liam bara varit i Stockholm på Snowball annars - och då hinner man aldrig så "långt" som till Söder eftersom man sover hela dagarna, hehe. Via Gamla Stan förstås.

Liam hittade nya skor på Stadsmissionen och var mycket nöjd!

Det var så fint och härligt väder att man kunde gå i t-shirt. Ja inte jag förstås, jag hade kofta. Men Liam har ju ett inre värmeverk utan dess like, så han kunde lätt gå i t-shirt.

Sen fick vi stanna och titta på byggarbetsplatsen vid Slussen ett tag. Min älskling är lite som en tvåårig på det sättet, om det finns grävmaskiner - eller ännu bättre lyftkranar! - måste vi stanna och titta på dem.

Sen tittade vi på gulliga hus

och utsikt

och drack varm choklad till förmiddagsfika

och åt praliner

och promenerade mer och tittade på fler fina hus.

Och precis när vi blev lunchhungriga råkade vi gå förbi Ai Ramen. Det passade ju bra, tänkte vi.

Har inte ätit särskilt mycket ramen i mitt liv, så det här är ju inte ett utlåtande med särskilt mycket vikt. Men den här var ju STÖRTGOD! Vi rullade härifrån sen.

Proportionerna på dessa hus! Ingrid Vang Nyman hela vägen. Så fint.

På vägen tillbaka till hotellet passerade vi Ostindiefararen som var på besök i Stockholm. För mig är dess existens så självklar eftersom den har varit med så länge - och Johannes seglade ju med på en etapp av jungfruresan och allt vad det var - men Liam var helt fascinerad. Den var stängd för besökare nu, men vi delar ju ändå hemstad, så det ska väl gå att ordna längre fram tänker jag.

Fint i Stockholm ändå. Vid det här laget var vi trötta i fötterna och ville mest pinna på tillbaka mot hotellet, men jag stannade och knäppte den här bilden i alla fall.

Ett par timmar senare begav vi oss ut för att äta middag och PÅ VÄG TILL RESTAURANGEN HITTADE VI REAL ALE. Vi blev helt exalterade. Vi hade till och med gått en omväg förbi några pubar tidigare på dagen där det på internet såg ut som att de skulle kunna ha öl på handpump, men icke då (ett ställe hade i och för sig pump men bara IPA, blärgh). Men nu när vi klev av bussen råkade vi bara gå förbi en pub och Liam tittade in genom fönstret och kollade lite bara på chans. Tror ni inte att de hade två sorters real ale! Det blev en Bishops Finger. Hade ju såklart önskat mig en stout (eller en mild!!! Dröm) men men. Vi var glada ändå. Liam blev hemlängtig och nostalgisk av det men på ett mjukt varmt sätt.

Middag på Nytorget 6 där maten var ... okej? Var inte superimponerad. Men vi var glada bara för att det kändes som ett så dejtigt ställe? Det var roligt att vara på date. :)

Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och somnade som stockar. Och dagen efter promenerade vi runt lite i närområdet innan det var dags att åka hem efter den här störtfina Stockholmsresan. Tack Stockholm! Vi kommer tillbaka.