på vardagarna



... eller, "Vad jag egentligen gör med min tid när det inte är helg".


På vardagarna går jag ut och morgonpromenerar. Ibland är det morgon klockan åtta och ibland klockan tio. Och hösten luktar så förtrollande gott just nu, redan här på min gata när jag kommer ut.


På vardagarna, om det är måndag eller tisdag kväll, sitter jag bakom det här pianot (eller hoppar runt framför) och leder kör. Mina käraste älskade popkörer, som jag har startat själv, och det är så lätt? Det är så lätt att ha dem, så lätt att välja låtar till dem. Och när de sjunger sådär känsligt och ärligt blir jag alldeles nipprig. Eget företagande kan man säga mycket om, men nu var jag ju tvungen att starta företag för att få jobba med det jag älskar. Och jag tänker nästan varje gång att jag har världens bästa jobb.



På vardagarna, om det är onsdag, tar jag färjan ut till öarna för att jobba på kulturskolan. Tolv sångelever i tonåren har jag och det är otroligt coolt att få vara med om deras utveckling. Jag blir så stolt.


På vardagarna dansar jag, lindy hop om det är måndag, och blues om det är varannan tisdag. Jag hinner dit i ganska god tid efter jobbet (har lagt körerna så tidigt jag bara kan för att hinna dansa - man får ju göra så gott man kan för att planera sitt liv efter dansen, eller hur? :)) och det brukar nästan alltid vara gött (utom när jag har en dålig danskväll och är sur och grinig, det händer också).



På vardagarna träffar jag vänner för frukost, lunch eller eftermiddagsfika, eftersom jag jobbar de flesta kvällar. Eller också bara eftermiddagsglass, som här ovan, med Johan. Tack och lov för vänner som kan flexa lite hur som helst så att vi hinner ses. Det är liksom nästan aldrig omöjligt att få till om man bara joxar lite.


På vardagarna, om det är torsdag, repar jag med Sångensemblen Amanda. Vi har nypremiär av Hjälp! i veckan som kommer och det ska bli jätteroligt att göra den igen.


Men den allra mesta tiden tillbringar jag nog här, i mitt röriga, mysiga, trivsamma rum. Här sitter jag och härjar med mina körarr och foton och fakturor och svarar på mail och allt vad det är. Det är bra att ha en arbetsplats där man trivs, tänker jag. Till exempel hemma.

(På helgerna däremot gör jag en himla massa andra saker. :))

bob hund | Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte hittar hem, men det gör jag, tror jag

No comments :

Post a Comment