frost och fina människor



Nu är den bästa tiden. Nu är mitt sinne som lättast. Nu är jag som allra mest sugen på att gå ut och gå. Nu är jag som allra gladast åt mitt liv. Allt är krispigt, luften hög; mulna milda dagar luktar ännu godare, och regnar det sitter jag med glädje inne och klyschar mig med varm choklad och filt. Och framför mig har jag bara roligt och spännande; utom den i sinom tid oundvikliga sjukdomen och döden men den har jag då rakt inte tid att oroa mig för. Så långt jag är kapabel fattar jag den oerhörda lyxen jag lever.

Jag har det allra bästa folket, och det allra bästa sinnet för att uppskatta det som är vackert. Till exempel:




En fredagkväll blev jag bjuden på middag hos Pernilla och hade en rasande trevlig och givande kväll; ni vet när det blir sådär att samtalet bara rinner på och rinner på, och alla samtalsämnen tar en vidare till något annat; den sortens intelligenta och känslomässiga konversation fick jag ha med Pernilla och det är så fint. Och så var maten supersmarrig, såklart.


Bluesdanshelgkursplanering med min kumpan, Mattias. Jag blir lite mild i sinnet när jag tänker på hur vi lärde känna varandra och började spela musik ihop, och resa ihop, och de där första omtumlande åren med bluesdansen ... Och nu har vi det här fina, starka bandet som gör att vi trots alla våra olikheter kan spåna fram en bluesdanskurs och bara säga "JA! Det gör vi!" till alla den andras idéer, för att vi är så synkade.


Frukost hos Anna, som har flyttat ihop med sin Henrik, och det var första gången jag var i den nya lägenheten. Även det gör mig mild i sinnet, på det bästa sättet: Allt jag har upplevt i Annas förra lägenhet, den lilla ettan hon flyttade till någonstans i början av musikhögskoletiden. Där har jag skrattat, gråtit, festat, sovit, pratat, lekt, flamsat och suttit tyst. Vad det är fint att nya roliga saker händer så att jag kan få se tillbaka på allt det där med värme istället för med längtan och saknad.






Och så allt detta glitter, helt gratis.

the Piano Guys | Nearer My God to Thee

1 comment :

  1. Jag älskar att du njuter av din livssituation! Det är så underbart med folk som är tillräckligt vakna för att faktiskt vara med om det de upplever och sätta det i perspektiv.

    ReplyDelete