också i september



Ojoj, september. Vad länge sedan! Men lite grejer hände det ändå. Göteborg var vackert som vanligt på väg till jobbet.


Höstens konsertupplevelse: Paperwing på Stora Teatern. Enda felet var att det borde varit dubbelt så långt.


Sen var vi på Velvet och dansade balboa. Velvet är ett roligt ställe på Andra Lång där det står "This is not a strip club" på dörren eftersom det brukade vara det förr. Men nu dansar vi balboa där varannan onsdag och det är ju gött! Svårt ljus men glada människor:






Sedan fyllde Karin år och jag tog exakt två bilder: Karin håller tårta och Karin håller paket. Representativt för kvällen ändå!


Jag var på Wicked! Vilken musikal! Älskar den och ska gå minst två gånger till nu när den är i stan. Svårt med svensk översättning, jag var nöjd ibland och ibland inte, men det är ju inte som att jag hade gjort det bättre själv direkt. Men SÅ sevärd och bra. Massnumren är <3


Jag gick med denna kamrat, mentor och före detta lärare! Fina Lisa. Ett utmärkt sällskap, lika nördig som jag. :)


Mer fint i Göteborg.


Sedan var jag på Bokmässan!


Hälsade på min lilla mamma som står i Svenska kyrkans monter, eller Svenska kyrkans torg, snarare.


Gick på seminarium med Galenskaparna och After Shave med anledning av biografin som Kalle Lind och Henrik Jutbring nyss skrivit om dem. DET var så härligt! Vad roligt det är med folk som är liksom genuint roliga? Liksom bara svarar roligt och charmigt på intervjufrågor och är så himla KVICKA? Hur gör de.


Stannade till vid en intervju med illustratören Johan Egerkrans.


En relevant fråga från Musikförläggarna!

Detta tänker jag på när jag går på Bokmässan:
+ Oj, vilka fina färger och material och omslag, jag vill ha allt, varför ser alla bokhögar ut som karameller som jag vill ÄTA.

+ Att det måste finnas en hel värld härunder, som jag får nys om ibland via bekanta eller media eller så, och som jag kan förstå hur den fungerar eftersom jag vet något om hur musikvärldens motsvarighet fungerar, och som jag samtidigt absolut inte har tillträde till. Jag tänker att det måste finnas så mycket skvaller i den här världen. Så mycket makt som fördelas och skiftar, så mycket ryggklappar, rykten, och förälskelser. Debutanter som hoppas få prata med rätt person. Inofficiella makthavare som "alla" vet egentligen är den som bestämmer vem som ska ges ut, få synas, nli nästa stora namn. Hierarkier. Folk som vill synas med rätt folk. Folk som tänker att de är rätt folk och folk som tänker att de är fel folk. Så tror jag att det går till under ytan på Bokmässan. Men vad vet jag.

Men framför allt ...


... tänker jag på NÖRDARNA och de gör mig så glad. Alla de pyttesmå båsen där det står en författare eller ett förlag eller en intresseförening av något slag som bara BRINNER för den här extremt lilla nischen de håller på med. Jag älskar det. Är det inte underbart att vi lever i en värld där folk är så passionerade kring saker? Ta bilden ovan som exempel: Trafik-Nostalgiska Förlaget! De säljer väggalmanackor som till exempel Bussalmanackan, Modern stadstrafik och TUNGA almanackan. Och de skulle ju inte tryckt upp sådana här högar om inte folk hade köpt dem, eller hur? Nördar är bäst.


Sedan avslutade jag månaden med att fika och promenera med Erik. Här sitter han och hjälper mig att planka några färgningar jag inte kunde förstå (i Jamie Cullums How Do You Fly); det är som magi att vara med om (överlag magi när någon sjunger melodier i rätt tonart direkt från bladet - jag tröttnar aldrig på det), men allra mest hur han sedan kan förklara för mig vad som fattades precis så att jag förstår, för att han ser i mitt utkast till plank vad jag hört och varför jag hörde det jag hörde. Vilka vänner man har.

Paperwing | Coward

No comments :

Post a Comment