nio födelsedagar

Födelsedagar! Jag hade min senaste i fredags och det var grymt. Sedan firade jag i två dagar till, men det får ni se sen. Idag blir det istället några andra födelsedagar - jag fortsätter på traditionen från valborg och midsommar och gör en liten tillbakablick. Vi börjar 2004:




2004 Fyllde år på en lördag och passade på att ha middag för mina närmaste hemma hos mina föräldrar (bodde hemma en termin igen då, efter att ha bott i Frankrike ett år. Robin och Jorun lagade polenta och jag hade gjort bordsplacering med namnskyltar utan namn men med små attribut som jag associerade till varje person. Det var rätt uppskattat, jag borde göra det igen någon gång. Så tog vi gruppbilder i soffan. Jag har fotat så mycket gruppbilder i mitt liv och för det är jag så himla glad. Och tänk sen, att flera av de som är med på den här bilden fortfarande är nära goda vänner till mig! Flera har jag tappat kontakten med sedan flera år, men jag är lika glad för den här bilden ändå: glad att jag hade dem i mitt liv den här perioden.



2007 Tre år senare hade jag gått på folkis i ett och ett halvt år, börjat på musikhögskolan och flyttat till min första helt egna lägenhet. Ljuset på Korsvägen tyckte jag nog om, för det fotade jag på väg till skolan. Hade kalas för vännerna helgen efter men passade på att bjuda över familjen och lite andra släktingar på min födelsedag. Mamma i fototagen som vanligt. :)




2008 Året efter hade jag flyttat in i kollektivet och hade födelsedagsfika med familjen igen.


2009 Gick på folkis igen men var hemma i kollektivet över helgen. Enda bilden från själva födelsedagen är denna från en brottningsmatch mellan Johan och mig i vårt kök. :) Men jag minns att jag dessutom klämde in en spelning med Klabbes Bank på Nefertiti och en sväng förbi fredagsswingen (där jag fick födelsedagsdans och allt).





2010 Johan gjorde capresetorn till födelsedagslunch till mig och med det var jag inte missnöjd. :) Sedan hade jag kalas i kollektivet. Johan hade bakat bullar som var heeelt fantastiska och regnbågsxylofonen fick jag i present av Ljungskilevännerna.









2011 Födelsedagsfotande började redan direkt efter tolvslaget med att min födelsedagsfest - som jag hade kvällen innan - hade sjunkit ned i ett gott mys med alla som var kvar, t.ex. Åse med sin marshmallow fluff-burk. :) När vi sovit och vaknat gick Viktor och jag på promenad i Änggårdsbergen och på kvällen kom familjen över på kvällsfika. Varje födelsedag i kollektivet fick jag hitta på en drömtårta som Johan sedan gjorde till verklighet. Denna var magisk (vad var det i den, Johan?). (Och min kära bror gjorde som vanligt sitt yttersta för att se rimlig ut på bild.)




2012 Hade precis gjort slut och flyttat från kollektivet - så gräsligt dålig timing. Försökte trivas så gott jag kunde i Vasastan (vilket känns tokigt att se tillbaka på nu när jag tycker att jag aldrig vill flytta härifrån). Lyckades trots misären äta traditionsenlig födelsedagstårtbuffé med musikhögskolevännerna.




2013 Året efter hade livet verkligen vänt uppåt och födelsedagen innehöll allt jag tycker om: morgonpromenad i höstväder, födelsedagsfrukost på Kanolds, tårtbuffé med musikhögskolevännerna och en egen myskväll hemma hos mig med presentöppning (jag öppnar ju inte presenter under kalaset utan sparar det till senare tillfälle för att dra ut på det roliga lite, och det här året hade jag fest helgen innan min födelsedag).





2014 Födelsedagsfrukost på Kanolds igen. Det var torsdag vilket det året innebar dubbla körrep, så jag fick maffig sång både av skolans kammarkör och av Amanda. Det var lyxigt. Och på kvällen mötte jag Jens vid bussen och vi åt bakelser hemma i mitt kök.

Något säger mig att födelsedagarna bara blir bättre och bättre allt eftersom man blir äldre. Liksom det mesta andra i livet.

No comments :

Post a Comment