midsommar på holtheim





Glada människor som går omkring i högt gräs och plockar blommor? Det måste vara midsommar.


Och inte vilken som helst utan midsommar på Holtheim. Holtheim är ett lajvområde (eller det håller på att bli) som mina knäppa kompisar är med om att bygga (!) så att de sedan ska kunna springa runt här och vara orcher (!).


Huset på området, som har den här dörren, har någon av tokarna köpt på auktion efter Arn-inspelningen (medan E-Type köpte resten av husen, haha!). Tydligen är det hirdmännens hus i filmen, men jag har inte sett den, så jag vet inte. Fint hantverk i alla fall.


Vårt midsommarbord!







Hittills den mest skogs-idylliska av mina midsomrar; att faktiskt sitta i en glänta mitt ute i skogen gör jag inte så ofta.


Sedan tog vi en skogspromenad.



Men efter ett tag började det ösregna, så då vände hälften tillbaka, däribland jag. :) Vi kurade inomhus med bärpaj och levande ljus.



När de andra dök upp (alldeles dygnsura, stackarna) blev det jordgubbar och grädde i kåsa. :)



När det var uppehåll (eller bara duggade lite) var vi ute och höll liv i elden, så att den skulle hålla värmen fram till kvällsgrillen.


Bara en liten gryta med kaffevatten. :)





Och under tiden satt vi inne och myste och spelade Carcassonne.


Det visade sig dock att det inte tänkte regna mindre utan snarade mer, så vi fick snällt grilla till middagen i ösregn. Mer svensk midsommar blir det knappt, va? :)




Men vi hade ju ett alldeles tokmysigt medeltidshus att värma oss i, så inte gick det någon större nöd på oss denna midsommar, inte.

Gjermund Larsen Trio & Nordic | Vals assai

No comments :

Post a Comment