bohuslänshelg del 1



Alldeles i början av juni tog Liam och jag vårt pick och pack och åkte till landet. Mina föräldrar har en stuga utanför Strömstad i norraste Bohuslän, som ni som följt bloggen ett tag kanske minns; jag har inte varit där på ett par år eftersom jag varit i England på somrarna, men nu kände jag suget.

Och vi hade en sådan drömhelg (en lång, fyra nätter blev det). Vi behövde verkligen semester. Semster från vår lägenhet, semester från arbetslösheten, semester från staden och våren som var så lång och trög. Jag kan knappt fatta lyxen i att vi fick komma ut till havet och bara ... vara där. Vi sov många timmar per natt, jag blev lugn och pigg, och Liam blev märkbart mindre ADHD-fipplig och rastlös för varje dag vi var där. Längtar tillbaka!


Vi kom dit sent på fredagkvällen; Liam färdig att somna nästan direkt, men jag tog en kort kvällspromenad, bara ned till bryggan i det här lila ljuset.



Morgonen därpå åkte vi ned till Rossö Hamn och köpte glass (som man gör) och tittade runt.



Vi åt massvis med vattenmelon


och gömde oss inomhus när det var som varmast mitt på dagen.


Frampå eftermiddagen gick vi till stranden.


Jag hade propsat på att köpa ett strandparasoll till Liam (vi har aldrig haft något sådant i min familj). Han tyckte först att det var onödigt, men kolla bara vad lycklig han blev av att kunna vara vid vattnet fast i skuggan. <3



Utsikten är inte så dålig heller.


Jag klev i och tänkte bada, men vattnet var så kallt att fötterna nästan domnade innan jag ens hunnit i till knäna (det är långgrunt här) så det blev inget med det.



På kvällen bakade vi förstås pizza, det har ju blivit vår grej nu.


Vi åt den på altanen i sällskap av Åsas och Ellens lördagsmusikquiz, som blivit tradition nu under Coronavåren.


Och efteråt satt vi kvar ute på altanen och läste under filtar tills det blev sent och myggigt, och jag var lugnare och mådde bättre än jag gjort på månader.

Katy Perry | Daisies

1 comment :

  1. Så härligt att läsa! Och JA STRANDPARASOLL! Jag har också tyckt att det var onödigt, det var heller inget som fanns under min uppväxt, men nu. Nu kan jag ju vara på stranden i lugn och ro, under min skugga, medan andra kan ligga i solen om de vill. FAB!

    ReplyDelete