spelkväll, tofflor och sommarbakelser



Maj var som sagt många gånger lättare än april - och sedan dundrade juni in med ljus och sommarvärme och var ännu lättare än maj. Och bättre och mer politisk och jag är kanske dum som blir så hoppfull av det som händer: det är ju helt jävla fruktansvärt att så många ska behöva dö för att vi ska fatta att aktiv antirasism är den enda vägen, men mitt i det förfärliga att vi låtit det gå såhär långt (ja låtit - alla vi som genom vår tystnad låtit det hända), blir jag ändå så innerligt glad av att jag ser förändring hända nu, att konversationer händer där de inte hände förut. Själv håller jag på och läser och läser, tänker och tänker, lyssnar på svarta och pratar med vita (ett bra ledljus just nu tror jag?), och jobbar på att bli en lite rimligare antirasist för varje dag som går. Det är ju ett livslångt arbete och det arbetet måste göras.

Hur som helst. Här är lite bilder från junis två första veckor:




Liam och jag började månaden med att bjuda över Pernilla på fajitas och spelkväll. Vi hann med både Indian Summer och Ticket to Ride, mycket bra!


Lite senare samma vecka hade vi en yngre gäst och hennes föräldrar!




Marianne, Ella och Paul. Så himla gullig familj.


Ella plockade av mig tofflorna och promenerade sedan omkring i dem. Sötnos!

Nackdel med barn: Svårt att hålla en konversation igång eftersom man då och då måste hindra dem från att ha sönder sig själva eller något annat. (Vi hade ju inte barnsäkrat heller eftersom vi typ inte vet hur man gör det? Men inget gick sönder, varken folk eller pryttlar, så det ser jag som en strålande succé!) Fördel med barn: Så gulliga och ofta roliga att det inte gör något att man glömde vad man pratade om innan man just förhindrade en eller annan mindre katastrof.


En söndagkväll kom Lisa över och åt kvällsmat efter jobbet bara för att jag kände mig ensam och ledsen. <3



Sedan hade vi avslutningsfika med kollegorna på jobbet och sedan var det sommarlov på riktigt. Så märkligt ... Jag har ju känt det som att jag knappt jobbat sedan mars, eftersom jag ställde in körerna då och sedan dess bara jobbat på kulturskolan, och det är ju bara en dag i veckan. I vanliga fall brukar jag vara SÅ redo för semester, men nu känns det som att jag har vilat klart och bara vill att saker ska hända. Men det vill ju hela världen, så jag är knappast ensam om det. Hur som helst hade vi en superfin eftermiddag (som jag ju nästan alltid har med de här kollegorna) trots att vattnet var alldeles för kallt för ett dopp än så länge. :)


Rollspelskväll med bakelser!



Bakelserna var för att fira det här fina födelsedagsbarnet! Vi sjöng och allt, men han hade en riktig fest några dagar senare - kommer snart i bloggen.


Jag råkade träffa Fredrik på en buss och blev jätteglad att se honom - ni vet bara sådär plötsligt jätteglad som jag kan bli av att se någon jag verkligen tycker om men inte har sett till på länge - så sedan tog vi en fika någon vecka senare. Vi började prata om politik och en massa intellektuella grejer, det är bra att ha vänner som är smartare än jag så att jag måste jobba lite mer hjärnan!


Och det här är förresten så fint, jag har en ny vän! Det här är Erik (välkommen i bloggen Erik), vi jobbar på samma kulturskola men har båda två så små tjänster att vi nästan aldrig ses. Nu gick vi i alla fall ut på en lång lång långpromenad en måndagkväll. Så fint med nya människor som det klickar ögonblickligen med, och som man så snabbt känner kommer bli en ny fin vän!

No comments :

Post a Comment