juldagar



Det blev en kort jul i år! Så kändes det för mig. Vi var ju borta i nio dagar i december, och även om vi firade för-jul i England var det mesta andra vi gjorde där inte särskilt juligt. Och sedan kom vi hem och blev sjuka och sedan åkte vi till Snowball. Det är inte ett klagomål, för december var en fin månad. Men den var inte så julig. (Jag tar igen det med extra mycket jul nästa år, om jag kan.)


Innan vi blev sjuka hann jag åka in till stan och köpa några julklappar. På väg hem gick Ringlinien alldeles gratis precis den väg jag ändå skulle åka. Så mysigt att sitta där på knirkande, stoppade säten och småprata med en strålande glad konduktör. Jag gick av på ändhållplatsen Sankt Sigfrids Plan och promenerade hem därifrån, det var perfekt.


Sedan blev vi sjuka båda två och jag gjorde inte särskilt mycket mer de få dagarna som var kvar innan jul än att koka chokladkola ...


... och klä granen (i år blev det vitt, rött och rosa).


Här är vår nyaste julgransprydnad med brysselkålen <3


Kvällen före julafton satt vi i soffan med en chokladask från England och mös åt att allt var färdigt och juligt. Vi var ju inte jättesjuka, bara hostiga och snörvliga, så det gick ingen nöd på oss.


Julaftonsfrukost! Med päronlemonad.


Mitt på dagen kom mina gulliga föräldrar över med julmat åt oss! <3 Vi skulle ju firat med dem egentligen, men det kändes onödigt att smitta dem. Mamma hade gjort Janssons frestelse som Liam älskar, och dessutom hade hon packat ned västerbottenspaj och hembakta schackrutor och allt möjligt annat gott. Det var så snällt.



Julbord för två!


Det är så fint hemma hos oss på jul så jag orkar nästan inte. Hur får man HA det såhär fint hemma hos sig? Otroligt. Otroligt!


God jul från familjen Craddock/ Ladström!


Sedan öppnade vi paket. Jag fick en buff i merinoull! Som jag inte ens önskat mig aktivt men råkat säga någon gång att jag borde skaffa. Svinbra! Liam fick en potatispress med små hål, för det hade han letat efter men inte hittat. På den nivån är våra julklappar ungefär :)


Julnattsfikat blev florentinerna jag köpte på Fortnum & Mason. Så oerhört gott. Går de ens att köpa i Sverige? Borde inte vara omöjligt att göra egna. (Med det menar jag "borde inte vara omöjligt att önska sig av någon vän som är huslig".) Nästa jul!


På juldagen gjorde vi nästan ingenting förutom att städa (det behövdes), och så ugnstorkade jag apelsiner (de var till nyårsdekorationerna - mer om det snart).


På annandagen hade vi tillfrisknat! Liam åkte till Snowball (som är ett dansevent i Stockholm) och jag hängde med familjen (vi hade redan bestämt att han skulle åka innan av den enkla anledningen att han ville ha fem kvällar där och jag fyra. Inte för att han hatar min familj eller så). Lisa, Henrik och Eyvind kom ned för att fira mini-jul och jag fick umgås med dem hela dagen. <3


Och på kvällen åt vi middag med mamma och pappa ...


... och sedan satt vi i soffan och pratade om allt möjligt, till exempel vilka färger det varit på familjens olika bilar de senaste 40 åren och annat sånt viktigt (det gick så långt att vi var tvungen att kolla upp en färg i fordonsregistret och bara en i familjen höll med om färgen som stod där ("den var ju ABSOLUT inte ljusblå, den var ju SILVER!") - haha!).

Och det var den julen - en väldigt lågintensiv och mysig sort. Hoppas ni också hade en fin jul!

Gregory Porter | Everything's Not Lost

No comments :

Post a Comment