klimamarsj och slingerstatyer i oslo



För tre veckor sedan var jag i Oslo över helgen! På kvällarna dansade jag balboa och på dagarna var jag ute i solen. Det var rätt perfekt faktiskt.


Så fint det är med bluesdans (eller vilken hobby som helst antar jag?) att vissa personer man träffar, blir man nära vän med alldeles genast. Kristine är en sådan.


Jag råkade hamna i en klimatdemonstration (eller klimamarsj som det heter på norska - vad mycket roliga norska slagord jag har ropat)! Kristine var mitt uppe i valkampanjen för miljöpartiet, och när det gäller att demonstrera för bra saker är jag ju generellt inte den som är den, så jag hängde på.

(Mitt i alltihop råkade jag skaka hand med Gustav Fridolin som helt oförhappandes dök upp där vi stod och pratade. Och det var kul att för alla norska personer runt omkring var ju inte det någon grej liksom, medan jag blev helt starstruck. Ha! :))



Efteråt behövde Kristine bege sig hemåt och vila. But first, selfie. :)


Själv åkte jag vidare till Vigelandsparken. Dels var jag ju turist i Oslo, dels är jag mycket förtjust i parker. Och jag blev inte besviken; jag hade en härlig eftermiddag i mitt eget sällskap på denna vackra plats:





Men denna pelare var ju rena skräckupplevelsen! Magic is Might-monumentet liksom?! (OBS ej i filmen, utan så som den beskrivs i boken.) Det kan ju inte bara vara jag som gjort den associationen.



Efter denna lyckliga eftermiddag gick jag hem och gjorde i ordning mig inför kvällen, och fotade sedan ingenting mer den dagen. Jag var ju i Oslo primärt för att dansa balboa (för det var Oslo Balboa Weekend, och jag dansar helt klart för lite balboa i mitt liv!). Och jag hade fina och trevliga danskvällar (Jazzombies! <3), men tog inte upp kameran en enda gång under någon av kvällarna; behövde väl en liten paus från att fota dans, kanske. :)

(Inte lyckades jag med att fota mina fina värdar, Anne Kristine och Christian, heller! Jag har sån tur med hosting jämt, fick bo med världens gulligaste personer, så det var bra synd att jag inte kom mig för att fota dem. Nåja, det är ju inte så långt till Oslo - och särskilt inte till dans-Oslo - och det är skönt att veta att jag kommer träffa dem igen.)


På söndagmorgonen när Anne Kristine och Christian hade gett sig av till sina lektioner tog jag metron hem till Kristine för brunch.


Så själaglad när hon får titta på bilder av söta djur alltså. :)


Tack för den här fina Oslo-helgen! <3

Kristian Kristensen | Kan du lære mæ?

No comments :

Post a Comment