julafton i järna


Är ni redo för ett helt massivt julaftonsinlägg? Jag och Viktor var ju hos hans syster i Järna över jul, ihop med hela hans familj. När man är såhär mycket folk finns det ju massor av fina ansikten att fota, så det blev ganska många bilder i år ...


De här två småttingarna, Viktors syskonbarn, tog ganska naturligt upp en hel del av uppmärksamheten. De är lite som en levande teve, man kan inte vända bort blicken även om man så ville ...


Julbordet var supermumsigt! Särskilt den här vintersalladen som Jenny hade lagat. Min västerbottenspaj gick åt, det var jag som är lite av en nykomling i det här med matlagning glad för.


Det här är Viktors pappa Risto. Han är en gnällspik av typen "sätter upp handen framför ansiktet när man försöker fota" men jag gav mig minsann inte.


Viktors ena storebror Joel och hans Caroline bort längst bort av alla (Luleå) så dem har jag träffat minst. Och nu ska de till Australien, bara sådär va.


De här två känner vi i alla fall.


Den här lilla var helt besatt av julgranen, det var underhållningen framför allt. Så mycket som glittrar och lyser!


Viktors mamma Monica läser julrim.


Tove fick ett fett verktygsbälte i julklapp och började genast vifta. Det var mycket skojigt som skramlade och hade sig där.


Frampå kvällningen spelade vi spel, fyra omgångar tror jag det blev. Inte för att skryta, men mitt lag vann tre. Jo okej, det var visst för att skryta. :)


Sedan åkte Viktor och jag till midnattsmässan i Överjärna kyrka, en jättefin liten medeltidskyrka från tidigt 1100-tal. Jag kände mig hel.

***

Here's the massive Christas Eve post (as you know, Christmas Eve is when we Swedes celebrate). We spent it with Viktor's family at his sister's house in Järna. It was a day with lots of people, good food, board games and then the Midnight Mass in Överjärna kyrka, a church from the late 12th century. I felt whole.

Sufjan Stevens | Lo, How A Rose E'er Blooming

No comments :

Post a Comment