om julklappar



Här ser ni några av de julklappar jag ger bort i år. Fina va? De tecknade julklappsetiketterna har Julia Rothman gjort.

Alltså. Jag gillar ju paket va. Det finns så himla mycket som är bra med paket: De är fina, det är en överraskning vad som är i, det är skojigt att slå in dem och skojigt att öppna dem. Och oftast blir folk väldigt glada för dem. Tyvärr har ju paketgivandet kommit att innebära att folk lägger ned en massa pengar och/ eller blir stressade. Jag tycker inte att paket, och verkligen inte julen, borde behöva förknippas med att lägga ned en massa pengar och/ eller bli stressad. Så därför kan jag förstå att många valt att lägga ned julklappar helt. Men personligen skulle jag ha jättesvårt för det - jag älskar ju paket och tycker att pysslet och smusslet med dem hör julen till.

Den bästa lösningen för mig och mina nära har blivit att behålla julklapparna, men dra ned på mängden och kostnaden väsentligt. Det funkar bra och alla bli glada. Sen är jag förstås noga med att skänka bort lika mycket pengar (ofta till Diakonia, Unicef eller Amnesty) som jag köper julklappar för. Jag har det lite som måttstock nämligen. Om jag inte har råd att ge bort lika stor summa, så köper jag för dyra julklappar. Och då är det julklapparna som ska minska först, inte hur mycket man ger bort. Jag hoppas att Jesus blir glad av det. Vad tror ni?

***

Here are some of the presents I'm giving this year. Pretty, aren't they? The tags are by Julia Rothman.

So. I like gifts. There are so many good things about them: They are pretty, they contain a surprise, it's fun to wrap them and fun to open them. And most of time, people who receive them get happy. Unfortunately, gift giving has come to mean people spending lots of money and/ or getting really stressed out. I don't think gifts, and certainly not Christmas, should have to be associated with spending money or getting stressed out. So I can understand that many choose to not buy any presents at all. But personally I would find that difficult - I love presents and think that making, hiding, wrapping, giving them is part of Christmas.

So the best solution for me and my family has become keeping presents, but keeping costs and the amount of presents to a minimum. It works well and everyone's happy. Also I never forget giving away as much money (often to Diakonia, Unicef eller Amnesty) as I buy presents for. It's my way of keeping track: if I can't afford giving the same amount of money to charity, then the presents I buy are too expensive. And then I need to limit the presents first, not the money I give to charity. I hope that makes Jesus happy. What do you think?


Vocal Line | Viva La Vida

4 comments :

  1. Vad fint att du satte ettiketten i mitten av stjärnan istället för den där runda grejen. Skitsnyggt ju!
    Och den där Viktor verkar ha varit snäll i år...

    Har du fått mina sms? Tack så mycket för almanackan!!
    Kram och god jul!

    ReplyDelete
  2. such festive gifts!

    I really like your idea about matching your present money with charity donations. it seems like a very real and true way to observe the Christmas spirit.

    ReplyDelete
  3. Tack för fin blogg och för att du berättar om Diakonia! Det värmer och dina gåvor gör skillnad för många människor i fattiga länder! God jul hälsar Ingela på Diakonia

    ReplyDelete
  4. linda: viktor är alltid snäll. :)

    katie: I'm glad you like it!

    ingela: roligt att du hittade hit, tack för besöket och gott nytt år!

    ReplyDelete