fjällvandringarna (ett arkiv)



Jag kan i efterhand inte förstå hur jag kunde vara så osnäll mot mig själv att jag prioriterade annat istället för att fjällvandra både 2015 och 2016. Hur tänkte jag? Jag vet ju hur mycket jag älskar det och hur mycket jag behöver det. Aldrig mer så länge jag får vara frisk får det gå flera år utan att jag fjällvandrar.

Eftersom dance travel photography blogging (an archive) blev en sådan hit, och antagligen lika mycket för min egen skull - för att jag tycker så mycket om att titta på de här bilderna och njuta av minnena - har jag gjort ett motsvarade arkiv över mina fjällvandringar. Här är det:


Vålådalen - Storulvån 2014 (Jämtlandsfjällen)
Vålådalen - Stensdalen
Stensdalen - Gåsen
Gåsen - Storulvån
Storulvån - Sylarna
Sylarna - Blåhammaren
Blåhammaren - Storulvån


Katterat - Ritsem 2013
Katterat - Hunddalen
Hunddalen - Cunojaure del 1
Hunddalen - Cunojaure del 2
Cunojaure - Caihnavagge
Caihnavagge - Gautelis
Gautelis - Hukejaure
Hukejaure - Sitasjaure
Sitasjaure - Ritsem


Ammarnäs - Hemavan 2012 (Vindelfjällen)
Ammarnäs - Aigert
Aigert - Serve
Serve - Tärnasjö del 1
Serve - Tärnasjö del 2
Tärnasjö - Syter
Syter - Viterskalet
Viterskalet - Hemavan


Vakkotavare - Abisko 2011 (Norra Kungsleden)
Vakkotavare - Teusajaure
Teusajaure - Kaitumjaure
Kaitumjaure - Singi
Singi - Sälka
Sälka - Tjäkta
Tjäktja - Alesjaure
Alesjaure - Abiskojaure
Abiskojaure - Abisko turiststation


Min allra första långvandring (alltså att gå mellan stugor, istället för att ha ett basläger) gjorde jag 2009. Det året bloggade jag inte som jag gör nu, med en dagstur per inlägg. Jag var så rädd att folk skulle tycka att det blev för mycket fjällbilder om jag bombarderade med alltihop, så jag lade bara upp några stycken (trots att det till och med var några som skrev och ville ha mer). Nuförtiden har jag som ni vet inga sådana skrupler alls, utan jag bara köttar med fjällbilderna; sedan 2011 har jag bloggat ett inlägg per fjällvandringsdag för varje resa. Eftersom det är livets bästa grej, och passar det inte behöver man ju inte klicka på de inläggen, eller hur? Så jag har faktiskt rett ut det hela lite nu i efterhand och lagt upp sju alldeles nya inlägg med de gamla bilderna från 2009 - ett per dagstur. Så att man kan se ordentligt hur det såg ut. Här hittar man dem:

Abisko - Nikkaluokta 2009 (Kungsleden)
Abisko - Abiskojaure
Abiskojaure - Alesjaure
Alesjaure - Tjäktja
Tjäktja - Sälka
Sälka - Singi
Singi - Kebnekaise
Kebnekaise - Nikkaluokta

(Före 2009 hade jag två andra fjällvistelser då jag bodde i tältläger respektive stuga och gjorde dagsturer, i Abisko 2003 och Grövelsjön 2005. Men jag bloggade inte då - det vill säga, jag har bloggat sedan 1998, men på en massa andra ställen, som nu är hemliga och ligger gömda på min hemligaste av hemliga servrar, så jag orkar inte skrota fram de inläggen och joxa med att göra allt publikt. :))

No comments :

Post a Comment