skogens guld och andra höstligheter



Förra lördagen gick vi ut i skogen! Som jag längtat.


Efter bara en liten stund fick Jens feeling, klev en bit längre in och gick rätt på tidernas svampställe. Jag har först på senare tid börjat lära mig att tycka om kantareller (och nu tycker jag till och med att det är gott!), men jag har alltid tyckt om att plocka svamp. Det är så härligt när allt det där gula bara breder ut sig.




Efter en stund när vi var nöjda gick vi vidare in i allt det gröna.



Och slog oss ned för att äta matsäck. Skogspromenad utan matsäck kan man ju inte ha.


Sedan blev det blåbärsdags också!


Efter ett tag kom vi fram till en hemlig grotta där man fick lite märkliga ansikten av alla skuggor.



Och sedan traskade vi tillbaka till sjön där vi ställt bilarna ...


... för att bada! Det var så himla härligt. Ja, det vill säga, Lisa, Johanna och jag badade medan David, Jens och Sebastian tyckte att det var för kallt och höll sig på land. Denna mycket smidiga bild är fotad av Sebastian. :)


det här blev inte ens sommarens sista bad! Tur att jag fick in mer bad.


Sedan åkte vi tillbaka till Kode. Johanna och David passade nämligen katter och höns åt sina föräldrar, som var bortresta, och vi passade på att ha höstfest. Men först: svamprensning. Ganska trivsamt ändå trots att det ju tar en evighet.




Middag! Kikärtsgryta med päronchutney. Omnomnom.





Och sedan satt vi kvar i uterummet och pratade och pratade (och åt nötkolapaj) tills vi blev så trötta att vi nästan somnade.


Morgonen därpå tassade jag upp, hittade Lisa i soffan och tog med henne ut på min morgonpromenad. Det var fint.




När vi kom tillbaka hade resten vaknat och vi fick mackor med nystekta kantareller till frukost - bättre blir det knappt.

No comments :

Post a Comment