ett år hemma



I oktober förra året när vi flyttade in här blev jag ögonblickligen förtjust i utsikten från vardagsrummet. Det går inte att bli annat, tänker jag. En femhundraårig ek, hela naturen, en stig som vindlar sig uppför en kulle, man kan väl knappast få finare? Jag tänkte att jag skulle fota utsikten en gång i månaden, som en sorts hyllning, eller kärleksförklaring. Efter ett halvår eller så tappade jag fart, förstås, och hela sommaren glömde jag bort projektet helt och hållet, så de månaderna saknas ... Och jag tog bara två bilder på höstens framfart, det som jag egentligen tycker är det vackraste. Misslyckat projekt, tänkte jag! Men nu när jag ser alla bilder jag tog tillsammans så tycker jag inte alls att det är misslyckat längre. Jag blir bara glad: glad åt att jag får bo här och över att det finns årstider. Här kommer tretton utsiktsbilder från vårt första år i Stora Torp!


3 NOVEMBER


1 DECEMBER
Tänk att vi fick inleda december med ett sådant här tjockt snölager. Härligt!


4 DECEMBER
Jag tog en till bild på snön några dagar senare, bara för att det var solsken då. Vilket annorlunda ljus!


5 JANUARI


2 FEBRUARI
Snö igen! Här på västkusten hinner det både snöa och töa massvis med gånger under vintern. ... Om det inte blir en helt snöfri vinter, förstås.


29 MARS
Jättefint vårljus i mars!


30 MARS
... och sedan kom det lite snö igen.


8 APRIL
Det här var i alla fall vinterns sista suck! Det var också den helgen som vi råkade gå ut på vinterhajk med fem minusgrader på natten fast vi inte riktigt hade tänkt att det skulle vara just vinterhajk. :)


22 APRIL
En liten försiktig antydan till vårgrönt ...


28 APRIL
... och sedan bara sprängde det fram.


3 MAJ
Under just de här vårveckorna skulle man behöva fota varje dag, eller flera gånger om dagen, för att verkligen fånga det.


3 SEPTEMBER
Och sedan glömde jag som sagt bort hela sommaren, men ... förutom det lilla gulnande i buskarna såg det ut typ såhär i tre månader.


18 OKTOBER
Och sist hösten igen, den skulle man också behöva fota varje dag. Jag kanske ska ha det som projekt i år: ett foto varje dag i april och ett varje dag i oktober. Inte dumt!

Kasír | Winter Sky

No comments :

Post a Comment