mot stockholm



Hur länge ska du vara borta?
Fem dagar.

Hur bestämde du dig för att åka dit?
Jag fick ett jobbuppdrag! Ska fota ett företagsevent, kan man säga, med seminarium och mässa och middag och mingel och lite sådant. Gjorde samma jobb fast här i Göteborg i våras, och nu när det är i Stockholm och dubbelt så stort vill de ha mig tillbaka. Roligt roligt!


När bokade du resan?
Skrev på kontraktet för ett par månader sedan.

Vad ska du göra först?
Köpa ett SL-kort av något slag och orientera mig i lokaltrafiken. Gärna fika med någon vän.


Var kommer du bo?
Hos min vän Maria. Passar på att umgås med henne (det var alldeles för länge sedan!) och ta lite välbehövlig semester när jag ändå åker.

Hur ser det ut där?
Jag vet inte, för hon och Andreas har flyttat sedan jag sist var i Stockholm förra sommaren. Kul!


Vad ser du fram emot?
Ser fram emot att jobba med något som jag är så bra på som att fota människor. Och så vill jag gå till Fotografiska och förhoppningsvis Moderna Museet om jag hinner. Och jag ser fram emot att sitta på tåget i tre timmar och vara själv.

Vilka ska du träffa där?
Maria förstås och gärna hennes man Andreas också. Och så ska vi umgås med Malin. Och så hoppas jag på att jag kommer få träffa Johannes och hans Emelie om allt klaffar, för ...

Vad har hänt i deras liv?
... de har fått ett barn som är alldeles alldeles nytt och pyttelitet, och jag är så glad och varm i hjärtat över det.


Hur var det första gången du åkte hit?
Skojigt. Familjen följde med pappa som skulle på något möte eller någon jobbgrej eller vad det var. Vi bodde på ett flott hotell där allt var guldigt och vi lekte jage i hissarna och trapphuset. Och så var vi på Skansen och på Vasamuseet. Jag hade en egen pytteliten väska med bara mitt gosedjur och min dagbok i.

Hur gammal var du då?
Kanske nio?

Vad minns du mest från den resan?
En kväll åt vi middag på en båt som åkte runt i skärgården (? Minns inte riktigt, men det var vatten och öar). Jag stod i fören och tittade på vattnet och sjöng skolavslutningssånger (så det måste varit på sommaren?). Det var fint.


När exakt blev du kär i stan?
Är inte kär i stan. Stockholm är lite svårt, tycker jag.

Vad kommer du hem med den här gången?
Flera tusen bilder.

Vad vill du lämna kvar?
Lite prestationskrav och trams och en del uppsatsångest kan allt stanna i Stockholm.


När åker du?
Imorgon förmiddag.

Några sista ord?
Jag kommer uppdatera bloggen fast jag är bortrest. :)

Imogen Heap | Just For Now

No comments :

Post a Comment