lyxen i en ledig vardagkväll







Häromveckan fick jag alldeles oväntat en ledig tisdagkväll! Denna stora lyx i mitt liv när det inträffar! Visst är jag glad att jag har sovmorgon nästan jämt, men vad fantastiskt det är att för en gång inte jobba på kvällstid en alldeles vanlig vardag, sådär som "vanligt folk" är - då kan man göra saker som bara händer på vardagkvällar, eller saker vars stämning bättre lämpar sig för kvällen än för morgonen. Och jag bestämde mig för att njuta ohämmat och bara göra sådant jag tycker om.

Först gick jag och tränade ett danspass på Friskis (annars försöker jag träna vid lunchtid, men det finns mycket färre pass att välja på då, och aldrig danspass, bu). Sedan gick jag till en av mina favoritplatser, som jag alldeles försummat på senare: Stadsbiblioteket. Varenda gång jag är där tänker jag att jag måste gå dit oftare. Det är svårt att förklara, men att vistas på bibliotek fyller mig med lugn och hopp och trygghet; så har det varit sedan jag med mamma i handen joggade in på Munkebäcksbiblioteket (som inte finns längre) därhemma och sommarlånade femton böcker i taget som liten. Jag åt grillad macka och satt länge och läste. Alldeles innan stängning hann jag ta några varv längs hyllorna och klämma på lite böcker i största allmänhet. Vad mycket inspiration det finns och så mycket jag inte har lärt mig än.

När jag kom ut var det redan nästan alldeles mörkt. Jag beundrade regnbågsfontänen en liten stund - den som alla andra göteborgare verkar hata och som jag tycker är jättefin - och sedan åkte jag upp på Guldheden och dansade blues. Och jag tyckte att jag hade tillbringat min kväll på det allra lyxigaste vis.

the Cure | Just Like Heaven

No comments :

Post a Comment