láddjujávri - tarfala



Vår första riktiga vandringsdag vaknade vi till den här utsikten.



Vi tog båten över Láddjujávri för att förkorta dagen med 6 km - otränade som vi är tänkte vi att dagen nog skulle bli lång nog ändå, och det är ändå bara björkskog man missar.



De första sju kilometrarna genom björkskogen mot Kebnekaise fjällstation gick hur lätt som helst. När jag var här första gången, för tio år sedan (!) var det så myggigt att jag inte ens kunde stanna för lunch; jag gjorde i ordning min lilla påse med frystorkad mat och åt sedan medan jag gick - det gick helt enkelt inte att stanna. Men nu hade vi perfekt väder med en lätt bris, och massvis med myggmedel, så det var inte särskilt farligt denna gång.



Efter ett par timmar började växtligheten tunnas ut.


Liam blev rätt så förtjust i alla dessa hängbroar och gungade glatt på varje bro en god stund. :) Den här bron skulle vi dock inte över. Istället för att fortsätta mot Kebnekaise svängde vi höger och började gå uppåt mot Tarfala.


Och snart nog var vi uppe på kalfjället.


Det blev en vacker men seg klättring, de sex kilometer vi hade kvar tog hela resten av eftermiddagen.


Här stannade vi för eftermiddagsfika och min stackars rödlätta engelsman fick gömma sig under en handduk som solskydd.



Han var också lycklig över att kunna kliva omkring i snö på marknivå mitt i sommaren. :)


Och sedan kom vi fram till Tarfala, och det var värt allting. Jag har velat hit i flera år, men det ligger så off, och om man inte vill klättra omkring längs branta och omarkerade leder är enda sättet att gå tillbaka ned samma väg, vilket ju kan kännas lite tröstlöst ... Men oj, vad det var värt att åbäka sig upp ända hit.


Liam fick en ny vän i stugvärdens hund. :)


Jag menar kolla bara. Vi var helt omgivna av glaciärer. Så kargt och kallt och speciellt och vackert, och vilken färgskala, och kvällsljuset. Jag är så glad att jag fick uppleva detta.





Glad fjällvandrare!


Snygg fjällvandrare!


Okej, vi tar en till på sjön och glaciären. Bara för att.

Nick Drake | Man in a Shed

No comments :

Post a Comment