nu-böcker



Jag kallar dem nu-böcker, mina små pysselprojekt som kommer till när det liksom kliar lite i händerna av inspiration men jag inte vet vad jag ska ta mig för, och egentligen kanske inte har så mycket tid heller så jag kan inte dra igång något stort projekt. Den där inspirationen kan vara lite lurig, för alltför ofta tycker jag att jag "borde" använda den till att göra något seriöst - något som jag planerat, något på att göra-listan. Och så fort jag tänker på att göra-listan så är inspirationen borta. Plopp, säger det bara och så känns det inte roligt längre, och om man tvingar sig då, då är det ju inte inspirerat alls ... En nu-bok är som alldeles utmärkt för en liten stund när man bara behöver fylla händerna med något, utan måsten och perfektionism.

***

I call them nu-böcker ("now books"), these tiny projects that happen when I feel that surge of inspiration coming but am not sure what to do with it and don't have enough time to start a bigger project. Inspiration can be a little tricky, as you know. Too often I feel I should use it for something serious, something I've planned, something on the to do-list. And as soon as I think of the to do-list, the inspiration is gone and it's not fun anymore ... But a now book is just perfect for one little moment when you need to fill your hands with something.


No comments :

Post a Comment