en eftermiddag i bokedalens naturreservat

Kristi Himmelsfärd. En ledig torsdag. Strålande vackert väder. Vad gör man? Man går ut på promenad.


Johanna och Sebastian föreslog Bokedalens naturreservat i Jonsered. Javisst, tänkte vi. Jag hade aldrig varit där förut. (Mer än en gång under promenaden slog tanken mig: Vad mer för underbara, för mig helt okända platser finns det i min närhet?)


Det blev en del fotande på denna utflykt, kan man säga!


Skyltar och sånt som ni vet att jag gillar.


Vi stannade och tittade på hästar.


Och så stannade vi för att titta på kartan och läsa i broschyren (som fanns att ta i den röda brevlådan som skymtar i bakgrunden). Det fanns nämligen massor av information om skogen i broschyren, ihopparat med siffor på kartan och på pinnar och fågelholkar ute i skogen, så att man skulle veta var man skulle stanna och se sig omkring för att lära sig nåt. Vi är alla fyra rätt förtjusta i att lära oss nåt, så det var ett vinnande koncept.


Lunchmatsäck med utsikt. GOTT.


Mer informationsdelgivning, här vid det som vi lärde oss kallas torrfura.


Johanna berättade att hon hade googlat "bokskog Göteborg" för att få reda på var vi skulle ta vägen. Jag förstår henne. Det är något visst med bokskog.


En minilönn!


Hej!


Hej. :)


"Nu har jag tagit bilden till era framtida bröllopsinbjudningar!" sa jag om denna.


Prydligt markerad naturstig!


Tack och hej för de här fem fina timmarna, Bokedalens naturreservat!

No comments :

Post a Comment