julbord på ö



Förra veckan var jag på julbord med mina kollegor på öarna! Ni ser ju inte så mycket av det jobbet här, eftersom jag inte fotar när jag undervisar. Och jag jobbar dessutom bara en dag i veckan. Just därför är det extra roligt varje gång jag får umgås med mina fina kollegor.


Jag har inte haft så mycket tomtar omkring mig än (det är väl för att jag undvikit den värsta hetsen i stan kantänka) så det kom lite som en chock att allt var så väldigt juligt såhär i slutet på november. Men ni känner ju mig. Jag acklimatiserar mig till allt juligt på två sekunder. Sedan är jag hemma. :)


Såg denna skylt och blev lite ledsen eftersom jag ju är vegetarian. Så många spännande smaker jag gärna hade testat om det inte hade varit för mitt samvetes skull.


Eftersom Tullhuset är en fisk- och skaldjurrestaurang hade jag verkligen inte några höga förväntningar för min egen del. Men jag ringde innan som sig bör och frågade lite försynt om det ens är någon idé att jag som vegetarian kommer med? Självklart, absolut, det ordnar vi, fick jag till svar. Jag var ändå skeptisk ... Jag har blivit cynisk på gamla dar när det gäller att gå till restauranger som inte är uttalat vegetariska restauranger. Mat får man ju såklart. Men nästan aldrig något att välja på. Och är det inte det som är det roliga?

Men tji fick jag. Kocken kom ut och gav mig en egen rundvisning runt julbordet och pekade ut exakt allt som var vegetariskt, så att jag skulle vara trygg. "Men jag ordnar en liten specialtallrik till dig också".

Här är min lilla specialtallrik:


Alltså det var SÅ OERHÖRT GOTT. Bästa måltiden jag ätit på kanske flera år. Jag var så smakmässigt lycklig. Jag fick kantarellomelett och ägghalvor med tångkaviar, rostade rotfrukter och grillad citron, rödbetsröra och grillade haricots verts, och två sorters "sill" gjord på quorn, och förutom allt detta fanns det på julbordet rostad jordärtsskockssoppa, getostkräm och valnötter. Och ugnsbakad grönkål som jag älskar. Och när jag smakade på äggröran med tryffel dog jag lite. Fy fasen vad gott. Kocken bad om ursäkt för att han hade öst på med så mycket mat. "Du får förlåta mig ... Jag är visst inte vad vid att laga mat till bara en person". :)

Eloge till Tullhuset och deras kock helt enkelt.





Snygga kollegor!



Det fanns äggost och risalamalta och chokladkaka och sånt därnt till efterrätt, men min efterrättstallrik ser ut såhär alla dagar. Apelsinchokladmousse, polkamaränger, vit päronkonjaktryffel och lakritsbräck. Jatack. Sen kunde jag rulla hem. :)

No comments :

Post a Comment