på utflykt till sundsby säteri



Nu är vi redan framme i maj, och maj var ju som jag redan sagt utflykternas månad. Tror att vi behövde det allihop. Vi började redan första lördagen i maj med att åka till Sundsby Säteri på Tjörn, efter förslag från Julia och Andreas. Såhär såg det ut!



Vi började med att kliva upp för berget till Solklinten för att titta på utsikten. Jobbigt uppför för folk med dålig kondition (= jag), fint när vi kom upp!



Det blev en liten fikapaus redan där, lika bra det. :)


Sedan klättrade vi ned genom en ravin och utforskade grottor!




Jag var inte rätt klädd för klättring och hade väska och kamera att bära på, så när det blev fråga om att åla (bokstavligen) sig vidare, valde jag att gå runt på utsidan av nästa grotta istället.


Mikaela trivdes också bättre på utsidan. :)


Så vi passade på att fika medan de andra krånglade sig ned genom grottorna.


De var lite leriga när de kom ned, men Emma och Jonas ser ju nöjda ut ändå.


Sedan var det vanlig fin promenadstig genom skogen resten Sundsbyleden runt. Det var förresten fint skyltat och utmärkt i det här området, och fanns en drös stigar med olika längd att välja på och kartor på hemsidan. Sådant gillar jag!


Så småningom kom vi fram till Sundsby Säteri, vilket var mycket bra läge eftersom vi längtat efter lunch.


Fint inne på säteriet!





Jag passade på att gå runt och titta lite medan vi väntade på maten. Så vackert ställe!



Och maten var god dessutom.





Och sedan fullföljde vi vår slinga runt berget gneom att ta den här vägen tillbaka till parkeringen. Jag försökte tänka under vägen på vad det är som gjorde den här dagen så bra. Detta att komma ut och röra på sig med gott sällskap i fin natur och sedan äta god getostsallad utomhus. Det låter så simpelt? Men jag älskar det så mycket.

Karine Polwart | the Whole of the Moon

No comments :

Post a Comment