utflykt söderut



I lördags var Liam, Lisa och jag på en så härlig utflykt! Vi lånade en bil och åkte söderut på det där sättet som jag gillar mest: med några planerade mål, så att vi visste ungefär vart vi ville, men med gott om tid att lägga om planen och hitta badplatser och loppisar på vägen.


Vi började i Slöinge på Slöinge kafferosteri.



Liam hittade både kaffe och kaffefilter och vi ooh:ade och aah:ade åt det vackra huset.


Sedan var det dags för förmiddagsfika (vi hade varit på väg i ett par timmar vid det här laget redan), så då styrde vi kosan mot Solhaga Stenungsbageri.


Vi köpte tre olika bullar och delade lika. Alla jättegoda!



Och vackert i trädgården där vi satt.


På väg därifrån svängde vi in på en loppis och beundrade bland annat denna kombination av motorcykeldelar och äggkoppar.


Och Liam hittade saker att peta på och greja med, såklart. :)


Efter loppisen blev vi badsugna, så då tog vi oss till närmsta havsvik! (Ja precis så, vi bara körde rätt ut mot havet.) Ugglarps havsbad hamnade vi vid. Exotiskt för mig som bohusläning att ha en sådan här långgrund sandstrand som bara fortsätter och fortsätter!


Solkräm på på en gång! Och sedan badade vi och det var HUR gött som helst.


Efteråt gick jag ned till vattnet för att skölja min baddräkt (eftersom jag alltid hur jag än gör får med mig tre kilo sand upp ur vattnet), och när jag gick tillbaka upp mot vår filt drabbades jag av en så stark känsla av att nu är allting bra. Och så tog det en sekund till innan jag helt identifierat känslan: Ja! Det är lycklig jag är. Såhär känns det ju. Nybadad och lycklig, med underbart sällskap och lunchen uppdukad. Vad mer behöver man?


Somrigaste bilden: strandpastasallad, solkräm, Lisas hemgjorda flädersaft, skarpt ljus mitt på dagen.


När vi ätit klart hade vi fått nog av solen och begav oss vidare till Ugglarps Grönt ...


... där Lisa doftade på kryddor och storshoppade grönsaker och potatis.



Ny loppis! Vi hade sådan tur med loppisar, den här bara körde vi förbi, fick syn på en skylt och svängde in.


Jag gjorde ett sånt HIMLA bra fynd på den här loppisen! Jag är ju annars dålig på att handla på loppisar, vet aldrig vad man ska titta efter eller vad saker är värt, men det här var klockrent. Men jag glömde fota mitt fynd, jag ska visa det sen!


Eftermiddagsglass!


På pittoreska Kullängs Påtår söder om Falkenberg.



Och sedan dagens sista loppis, där Liam beundrade en gammal radiomöbel som han ville laga och bygga om, men det får bli ett projekt när vi vet hur stor vår nästa lägenhet kommer bli. Det är lätt att samla på oss grejer nu när vi bor så stort, men vi kommer aldrig få plats med dem sen.



Sedan var det redan kväll och dags för middag; vi tog med Lisa till stamstället Byaregårdens brygghus eftersom deras pizza är bäst i världen. Vi blev inte besvikna den här gången heller.



Jag tyckte att jag skulle få vara med på bild lite.



Här ungefär började Liam strippa bakom kameran. :)


Och sedan vad vi badsugna igen, och använde samma taktik med att bara köra rätt ut mot havet. Då hamnade vi i Bua där utsikten var denna.



Och sedan körde vi hem till Göteborg, trötta och solvarma och lyckliga efter den härliga utflyktsdagen. Så tacksam för den här möjligheten, att vara ledig och ha råd att åka iväg och göra allt man vill och fylla på i själen med allt som är vackert. Den friheten går inte av för hackor.

Caroline Shaw & Sō Percussion | To the Sky

No comments :

Post a Comment