septemberstockholm del 1



Men vad har vi här då? Jomen två nätter i Stockholm alldeles i början av september! Liam och jag åkte dit för att fira min brors födelsedag, och passade på att turista och göra en riktig semester av det. Och det var så välkommet, så välbehövligt att få komma bort lite och fira hösten.


Vi klev av tåget mitt på torsdagen och promenerade bort till hotell Kung Carl. På kanske ... Norrmalm? Jag vet inte var gränsen mellan stadsdelarna går. Har överlag svårt att htita i den delen av Stockholm. Jag hittar på Söder ungefär - med Reimersholme och Långholmen, den biten av Stockholm känns bekant och trygg sedan jag var tillsammans med Jens, han hade ju vuxit upp där och tryggheten liksom smälte över till mig som jag upplever att den gör när man är i sin partners hemstad (så som det blivit med Liverpool och Chester efter det och så som det var med Trollhättan före - blandade metropoler indeed :)). Kungsholmen har jag promenerat på och och Gamla Stan har jag turistat runt i liksom på Djurgården. Men fastlandet i Stockholm - där det på kartan står Norrmalm, Östermalm och Vasastan - jag fattar ingenting alltså. Det är bara ett stort gytter av gator för mig och inget riktigt sätt att hålla isär något från något annat.

Men i alla fall! Vi checkade in och bytte om och gav oss raskt ut på stan igen.


För vi skulle ju till Gröndal och hälsa på Johannes och den del av hans familj som råkade vara hemma, nämligen Vendel och Nore. Helt tokigt att Johannes och Liam inte har träffats förut, men nu när vi satt där i köket och åt äpple och mandlar och pratade om allt kändes det som att de redan kände varandra. Så fint.



Och så fint att få träffa Johannes hemma i deras kök, vi har inte setts sedan före pandemin. <3


Sedan åkte vi tillbaka till hotellet och vilade eftermiddag.


Såhär såg det ut i lobbyn. Jag tänker genast att jag vill inreda med turkosa sammetsmöbler.


Och så småningom blev det dags att promenera över till Djurgården, till Oaxen Slip för min lilla storebrors födelsedagsmiddag.


Vi var överraskning och jag hann till och med bli lite nervös medan vi väntade på restaurangen på att Henrik och Lisa skulle komma. Fint när det blir så, tycker jag.


Här är han! Han blev jätteglad och överraskad åt att vi var där, precis som vi hoppats.


Det var såklart min svägerska Lisa som styrt i alltihop. Så bra ordnat och lurat!


Förutom oss var deras fina vänner Marisol ...


... och Shahin där.


Vi åt så HIMLA god mat. Och efterrätter: Liam och jag beställde granglass med syrlig äppelsås och rökt blåbärssorbet, blev lite golvad av att det hände så mycket skojigt och spännande i munnen.


Min favorit!


Och sedan hade vi plötsligt suttit där i många timmar och det var dags att bryta upp och säga godnatt och grattis på födelsedagen igen.


Liam och jag promenerade tillbaka in mot stan längs vattnet, tittade på ljusen och vattnet och kände oss mycket romantiska. Överlag en superfin kväll!

No comments :

Post a Comment