copenhagen lindy exchange 2024

I slutet av april var det dags för Copenhagen Lindy Exchange! Det blev en märklig helg med riktigt bra dagar och ganska tråkiga kvällar. Jag brukar alltid ha så trevligt på CPHLX, men den här gången blev det knappt någon bra dans alls. Alldeles för trångt på torsdagkvällen och alldeles för tomt på fredag- och lördagkvällen. Konstigt!

Men hur som helst! Jag hade trevligt boendesällskap i form av Hanna (och Malin som kom en dag senare).

Vi inledde helgen med bao. GOTT

Och sedan gick vi och dansade, men det var så trångt och svettigt att jag knappt orkade dansa alls (och jag gick hem rätt tidigt).

Dagen därpå jobbade Hanna, och jag gjorde som jag brukar på fredagen innan CPHLX - tog tåget till Lousiana, mitt favoritmuseum i världen.

Det regnade, så jag tittade på skulpturerna inifrån

och hälsade på mitt favoritkonstverk, Gleaming Lights of the Souls av Yayoi Kusama.

Men den största behållningen det här besöket var en utställning av en konstnär jag inte kände till sedan innan, Firelei Baez. Det var otroligt. Jag var helt golvad! Av allt! Har kanske aldrig varit med om en så stark kombination av färg, arkivmaterial, politik och intention. Fotade massor men inget gör konstverken rättvisa, så ni får googla för bättre bilder, eller gå och se utställningen själva (gör det om ni kan!), eller titta på den här intervjun som jag satt klistrad framför i ett hörn av utställningen. Faktum är att bara det här besöket var värt hela resan till Köpenhamn - allt efter det var bonus.

Dagen efter (ja jag hoppade alltså över en hel danskväll här, för den var som sagt ganska öde och lite trist) åt vi frukost i solen i vardagsrummet.

Och sedan begav vi oss till vattnet för att åka kanalbåt!

Och inte vilken kanalbåt som helst utan en med ett liveband! En tradition på CPHLX, som jag aldrig lyckats vara med på förut. Men det var en väldigt härlig känsla att åka båt med livemusik, vår i luften, fin utsikt och sol i håret.

När vi klev i land igen var det dags för parad genom stan, även det med livemusik förstås.

Somliga gick, andra dansade. :) Själv gick jag mest och njöt av våren och förundrades över att det gick att gå utan jacka. Våren lät vänta på sig i år.

Framme vid Kultorvet blev det mer dans - i fontänen. :)

Sedan åt jag lunch med Alex, Patricia och Maria, och när vi skildes åt strosade jag genom stan på en egen liten vårpromenad.

Jag hamnade på Naturhistoriska Museet där jag tittade på en fin utställning med de hundra finalistbilderna i Wildlife Photographer of the Year-tävlingen.

Och sedan gick jag igenom lite andra parker på väg tillbaka till lägenheten. Våren hade kommit så mycket längre i Köpenhamn än hemma.

På kvällen spelade Tricia Buotté med band. Jag tyckte att bandet var toppen men tyvärr kändes även lördagkvällen ganska tom. Det brukar vara fullt med folk andra år, jag vet faktiskt inte varför det var så ödsligt i år.

Sista morgonen smällde vi till med riktig söndagsbrunch på balkongen (!) och jag njöt i fulla drag.

Och sedan efter disk och packning och en kort sväng förbi tedansen tog vi bussen hem till Göteborg igen. Som sagt - mätt i danskvällar var det verkligen inte mitt bästa event, men dagarna gjorde det ändå värt det.