hur det ser ut när jag dansar



Jag tänkte att jag skulle visa en liten dansfilm! Det är ju några som undrar hur det ser ut när jag dansar lindy hop, och nu finns jag på film! Det är inte helt rättvisande för vad jag oftast gör på fritiden, för det vi dansar i klippet är förstås koreograferat. Improviserad socialdans är ju det jag tycker är roligast och det jag ägnar mest tid åt, men att fundera ut och sedan träna koreografi är hemskt kul och givande det med. Just den här koreografin är en som vi jobbade med under en kurs jag gick sent i höstas, och sedan har vi slipat och slipat under våren, och till slut blev det såhär (det är filmat på en måndagsdans för ett par veckor sedan). Koreografin gjorde vi själva, åtta åttor per par, och så fick vi lära ut vår egen del till de andra fem dansparen som gick kursen. Ett skojigt upplägg!

Och åh, det är ju så roligt att stå på scen! Jag blev sugen på mer av detta, och vi har roliga planer som jag hoppas att vi snart kan sätta i verket. Det där med att koreografera har jag ju kvar bitar av, från då jag senast dansade riktigt mycket, i mina tonår (fast det då förstås rörde sig om andra danser). Det var som om något av det där gamla vaknade till och började röra på sig i bakhuvudet, eller någonstans i kroppen, nu när jag gick den här kursen. Det var spännande och lite läskigt att väcka det där gamla till liv ... Och nu längtar jag efter att ta vara på det.

(Om ni inte känner mig kan jag berätta att jag är den som står längst fram i mitten i blågrön blus från början av koreografin. Bredvid mig har jag en eminent förare vid namn Jonas, som jag tycker mycket om.)

Andy Kirk | Bearcat Shuffle

No comments :

Post a Comment