åkulla bokskogar & bexells talande stenar



Del 2 av utflyktsmånaden maj kommer här! Någon rekommenderade Åkulla bokskogar, och bokskog är ju fint, så dit åkte vi en lördag i maj. Jag hittade en slinga på 6 km, det verkade lagom.



Det är inte alltid jag får med mig min käraste på utflykt (det här med natur är liksom inte så självklart för honom som det är för mig), men denna gång lyckades jag!


Vi ooh:ade och aah:ade mycket!


Mitt i vår promenad kom vi fram till anledningen att vi gick just den här slingan: Bexells talande stenar! Det är ordspråk, klokheter och namn som Alfred Bexell lät rista in i omkring 700 (!) stenar ute i skogen. Ett så intressant konstverk tycker jag (även om han kanske inte menade det som ett konstverk). Den här texten från Moderna Museets hemsida (av alla ställen) berättar mer.


"När guldet talar är all resonering fruktlös"

Området är som en skattjakt, som en hemlig trädgård, vi gick runt en lång stund och utropade "här är en till!". Man tror att inte alla hittats än.


"Den mest bildare är icke den som besitter de flesta kunskaper utan den som har de minsta fel"


Här hittade jag en sten som är så bra att jag blev tvungen att krama den.

"Den som aldrig sökt kärlek och vänskap är långt fattigare än den som förlorat dem båda"

Och under det på samma sten: "Det är mer vanhederligt att misstro en vän än att bli bedragen af honom"



Sedan satte vi oss ned bakom en sten för att fika på mackor och bullar och varm choklad.


Och sedan promenerade vi vidare genom bokskogen, här är hela gänget!


Mitt ute på ett kalhygge hittade vi en till, på vilken det bland annat står "Den största niutningen som icke medför någon afsmak är hvilan efter arbete". Extremt relevant för mig nu i Coronatider; nu när all tid är ledig och tom njuter jag inte, jag blir bara rastlös och ledsen.



Sedan gick vi lite till och sedan hade vi visst en fika till. :)


På väg hem åkte vi förbi Öströö fårfarm där man fick klappa lamm!!!


!!!


Och sedan insåg vi att vi var nära Bockstens mosse, och eftersom alla (utom Liam) växte upp med att lära sig om Bockstensmannen i skolan, kunde vi ju lika gärna åka förbi och ta ett turistkort vid fyndplatsen. :) SÅ svensk turism på något vis: Nu har vi åkt ut i skogen för att titta på en skylt. Men när man har tid och glädje kan vilken avstickare som helst vara värd det tycker jag.


Och sen råkade någon säga att man visst hade ett ärende förbi IKEA och då hade plötsligt samtliga ett ärende förbi IKEA - vet inte hur det går till men IKEA har visst den effekten? Och eftersom det ändå var på väg hem avslutade vi vår dagsutflykt med ett besök på IKEA. På tal om svensk turism. :) Men det är just det där med roadtrip och dagsutflykter - att det spelar på något vis mindre roll vart, det roliga är liksom att man har den tiden och energin - att man kan komma på någon avstickare och då är ingen sur och grinig utan alla hänger på och så blir det ändå jättebra, oavsett var man hamnar. Det är fint.

Bucks Fizz | Making Your Mind Up

No comments :

Post a Comment