julafton



Det blev jul! Jag började dagen med att lacka mina paket, för det kom jag på att jag ville. Såhär blev det! Fyra till Liam och två till mina föräldrar. En rimlig mängd, tycker jag.


Frampå dagen tog vi vagnen till mina föräldrar och hade julfika i trädgården.



Blev tårögd när jag såg att de hade gjort fint med marschaller och pepparkakor och schackrutor och glögg (och saft till mig). Blir i och för sig tårögd av allting nuförtiden, minsta lilla tecken på omsorg mellan människor.


Föräldrarna! Är så himla stolt över hur bra de har varit på att ta hand om sig det här året. De har knappt träffat någon alls (riskgrupp p.g.a. ålder), fast de har jättetråkigt och saknar allt de brukade göra. Och jag fattar ju på något sätt att det är lyxigt att ha så friska föräldrar fast de är såpass gamla. Att pappa snart är över den svenska medellivslängden för män (!) men fortfarande spelar tennis flera gånger i veckan (sedan corona bara med en och samma person varje gång), det är inte fy skam det. Och mamma slutade röka i mars efter typ femtio år?! Nämen jag är så stolt bara.


<3


Sedan promenerade mamma och Liam och jag till mormor och morfars grav för att tända ljus som vi alltid gör. När vi hade sagt hejdå och god jul (och jag hade gråtit lite till över att inte få fira jul hemma med dem som jag brukar, och över att andra har det ännu värre och är ofrivilligt helt ensamma på jul, och sen grät jag över alla andra hemskheter i världen - lika bra när jag ändå var igång) bestämde Liam och jag oss för att promenera ända hem eftersom det var så fint väder och allt.



Stannade på vägen för lite snygga julporträtt.


Och sedan grejade vi med maten i köket medan vi hade Kalle Anka på i bakgrunden och det här ljuset utanför fönstret.


Julmiddag! Liam fick önska eftersom jag inte bryr mig om julbord, och han önskade engelsk julmiddag som de brukar göra i hans familj, med alla tillbehör: ugnsrostad potatis, palsternacka och morot, ärtor, gravy (fast vi fick ta brunsås då vilket är nästan samma sak), tranbärssås (så konstig grej!). Men med nut roast på linser, morötter och fyra slags nötter istället för vanlig roast (kött alltså).

I glaset en smarrig stout (Gothenburg Brew Stout), som jag hade vispat ur det mesta av kolsyran ur, så att det smakar lite närmare som på handpump i England. Sjukt ändå att jag var tvungen att skaffa mig en brittisk pojkvän för att "lära mig" att dricka öl och att det enda jag behövde "lära mig" var att välja mörk öl nästan utan kolsyra - vilket man ju inte kan få tag på i Sverige eftersom vi inte har handpumpar här (letar fortfarande efter en pub som har mild, stout eller porter på handpump - säg till om ni vet!). Men på det här sättet blev det riktigt bra!


Fattar inte kokta ärtor. Men vad gör man inte för sin älskling. Allt det andra är gott!


Efter middagen plockade Liam fram datorn och så satt vi i soffan och tittade på Karl-Bertil Jonsson. Den här bilden är liksom ... ja jag blir lycklig i själen. Tänk vad fint vi har fått det i den här skröpliga gamla rivningslägenheten med alla dess konstiga skavanker. Kolla vilken helt perfekt julgran till exempel? Och fyra växter som jag, om än ibland nödtorftigt, lyckas hålla liv i? Och världens finaste pojkvän? Alltså!


Jag fick julklappar! Och liksom en katt eller ett litet barn tyckte jag att papperet var lika mycket julklapp som innehållet. :) Liam hade varit på Rum för Papper och köpt det här extremt snygga papperet eftersom han känner mig och visste att jag skulle älska det. Har typ aldrig öppnat så fina paket?


Och så öppnade vi det här stora paketet som hans mamma skickat och som var fullt av en massa mindre paket. Roligt!


God jul rå! Det blev ju jättebra till slut, det här.

Eric Whitacre | Glow

No comments :

Post a Comment