luciaäventyr & adventsmys på distans



Vi brukar ju alltid ha adventsmys med mitt Utbygäng - tror det är sjunde året eller så i år - men det går förstås inte i år. Lisa uttryckte för några veckor sedan att hon inte alls känner sig så glad åt julbak som hon brukar, eftersom det inte är lika roligt att baka när man inte får bjuda på godsakerna. Och jag kände mig ledsen över allt julmys i allmänhet som vi går miste om i år.

Men jag är ju inte den som är den, och har ju dessutom en vana av att komma på idéer på sociala tillställningar som jag sedan är helt inkapabel att genomföra utan andra personers praktiska kunskaper. Så jag föreslog att Lisa skulle baka som vanligt, och att Liam och jag och Lisa skulle köra runt till alla en eftermiddag och lämna över fika och att folk skulle vara med på zoom under tiden, som ett sorts adventsmys på distans. Lisa var på förstås och Liam har inget att säga till om skoja! Inget annat att göra med sin tid just nu, så han sa också ja. :)


Sagt och gjort! Vi sågs hemma hos Lisa på förmiddagen på tredje advent. Liam penslade lussebullar och lagade lunch till oss, Lisa packade godsaker och fixade i allmänhet, och jag dekorerade pepparkakorna som Lisa bakat och gjorde etiketter till påsarna.


Dessutom var det ju lucia på tredje advent, så vi hade glitter i håret och sjöng blandade luciasånger när vi lämnade över påsarna. Liam hade lärt sig melodierna men inte texterna, så han hummade med i största allmänhet. :) (Fotat av Emma.)


Vi filmade vägen så att de som var med på zoom kunde gissa vem vi var på väg till härnäst, som i På Spåret. :)


Här är vi i Utby hos David och Marie. Först tänkte jag att jag skulle fota alla vi åkte till, men det blev mörkt ganska snart och svårtfotat, så jag lade ned det.


På vårt sista stopp ett par timmar senare, hos Kristoffer och Mikaela i Stenkullen, fick vi julmust och struvor.


Och sedan körde vi hem till Lisa och tände alla ljus och gjorde oss redo för att fika tillsammans.


Här är vårt gäng med sina pepparkakor! <3


Förutom pepparkakorna hade Lisa bakat lussebullar (och vanliga bullar utan saffran, eftersom saffran är djävulens påfund, till mig och Liam), kokostoppar med apelsin och supersmarrig julkola.


Och sedan sjönk vi in i myset och satt där och julnjöt tills det blev sent och både Liam och jag hade slumrat till lite i soffan efter den ganska långa och mastiga dagen. Så vi fick vårt adventsmys ändå! Även om det blev av en annan sort.

Adolf Fredriks musikklasser | God morgon, mitt herrskap

No comments :

Post a Comment