bohusleden etapp 4: kåsjön - jonsered



Jag är ju ute och går stup i kvarten som ni vet, och extra mycket nu sedan jag flyttat och bor vid Delsjöområdet. Trots det hade jag innan förra söndagen inte gått en enda hel etapp på Bohusleden, Vildmarksleden eller Gotaleden (som allihop går igenom Skatås på olika ställen, och Gotaleden går bokstavligen precis utanför mitt vardagsrum). Det tyckte jag att jag skulle göra något åt, och fint väder skulle det bli, och Lisa, Jonas och Anna-Karin var sugna, så iväg gick vi!


Vi tog bussen till Kåsjön för att gå därifrån till Jonsered. Den här sträckan är Bohusleden och Gotaleden samma.


Sjön Maderna passerar man nästan genast.


Och vi insåg ganska snabbt att det här ju går ganska fort? Åtta kilometer låter som mycket, men det är visst inte det? När jag är ute och går i Delsjönområdet hemmavid vet jag ju aldrig hur långt jag går, men det är nog ofta mer än åtta kilometer, tror jag nu.



Vi började gå vid tolvtiden och stannade och åt lunchmatsäck ganska tidigt, men det glömde jag fota.


Lummer! Vi beundrade den men plockade inte, eftersom den är fridlyst - trodde vi. Det visade sig sedan när jag kollade upp det att man får plocka litegrann, om det är för husbehov och man inte tar med rötterna. Men eftersom den tar så lång tid på sig att växa tillbaka kan man ju lika gärna låta bli. (Cypresslummern är förresten helt fridlyst, om man skulle råka på en sådan.)




Den sista biten blev lite tråkigare, då gick det rätt brant nedför och jag fick ont i knät, trist. Så då fotade jag inget. Och sedan vips var vi framme i Jonsered. Det gick hur fort som helst! Tre timmar eller så tog det, och då hade vi ändå tagit en lång lunchpaus och tagit en liten omväg på gamla Bohusleden för att titta på ett flyttblock (inte så mycket att se kanske, men vi såg en skylt som pekade in på en liten stig från leden och den var ju kul att följa, tyckte vi ...). Överlag en väldigt lättgången och trevlig sträcka.


Eftersom vi kom fram så fort att vi inte riktigt hunnit med eftermiddagsfikat klev vi upp en liten sväng i bokskogen på andra sidan stationen (där för övrigt nästa etapp går vidare mot Angered) och fikade där. Fint! (Och nej, Anna-Karin satte sig inte med flit så att hon prickade in skuggan från en trädstam, det var bara solen som envisades med att flytta på sig medan vi satt där. :))

Och hur blir det sen då? Ja, upp mot Kungälv går ju bra, och söderut mot Lindome också. Men norr om Kungälv verkar Bohusleden faktiskt rätt hopplös. De flesta sträckor går det inte att ta sig till med kollektivtrafik alls, och eftersom det är just en led och inte en slinga som går runt kan man ju inte heller låna bil och parkera någonstans dit man kommer tillbaka. Så jag vet inte hur de har tänkt? Vi får undersöka detta och återkomma!

No comments :

Post a Comment