tjäktja - alesjaure



Nu, några veckor senare, är det nästan så jag får lite ont i hjärtat av att se bilderna från den här dagen. Jag älskar det så himla mycket. Jag vill bara tillbaks.


Det här är den sanna semestern. Man har lunchpaus och vill inte resa på sig. Så det gör man inte. Ligger kvar i ljungen, allt är mjukt, allt doftar gott, och läser. Jag vet inte vad klockan är, inte vilken dag det är. Jag har min iPod, min bok och min kamera. Jag har gott sällskap av mig själv och av Johan. Det finns inga behov utom att vara torr och varm och mätt.


Här har vi pausprovianten samlad. Salt & Blandat äter jag inte heller hemma! Men på fjället är det helt nödvändigt. Annars får man saltbrist och det är inte gött (jag talar av erfarenhet från ett annat år). Chokladen är strikt nödvändig för vandringsmoralen; 600 gram choklad gjorde jag åt under vandringen.


Och sedan - fast man har gått så långsamt och stannat så ofta - är man plötsligt framme, där ligger redan Alesjaurestugorna uppe på kullen, och det alldeles för snart; vilken tur då att man fortfarande är på fjället, fast man är framme.


Och där vid älven ligger bastun. Dit ska vi gå ned sedan och bli sådär krispigt pigga och rena igen. Det går en liten trappstege ned till Alesätno. Vattnet är grunt i älven och man får helt enkelt bara lägga sig ned på mage utan att tänka först (för står man upp och begrundar saken fryser man om tårna så att man tror att man ska tappa dem).


Sedan sitter vi och steker vid stugväggen. Det här är min favoritstugplats av alla jag varit på. Det är så vackert.


Där borta ligger Alesjaure sameviste (där samerna bor under sommarsäsongen när de tar hand om renarna).


De här molnen betyder något tror jag, men jag vet inte vad. Man märker ändå nästa morgon vad det blir för väder.

Här har vi dag 1, dag 2, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6 del 1 + del 2, dag 7.

***

Looking at the photos from this day, I want to go back so much that it hurts a little. I just love it so much.

This is the true vacation. After the lunch break I don't want to get up, so I don't. I lie back in the heather, everything is soft, everything smells good. I read. I don't know what time it is, I don't know what day of the week it is or the date. I have my iPod and my book. I have good company in myself and in Johan. There are no needs other than being dry and warm and full.


soundtrack dag VIII
Billie Holiday | Ken Burns Jazz
Väsen | Världens väsen

No comments :

Post a Comment