abiskojaure - abisko turiststation



Den här sträckan är så tråkig och ovärd att man vill dö litegrann. Alltså, det är ju fjällen, så det är ju fint, men det är så jäkla myggigt hela vägen och jag pallar inte myggor, alltså jag står inte ut. Och så är det en sådan där lite tråkig transportsträcka genom fjällbjörkskog som inte ändrar sig så mycket. (Det är en sak när man har en sådan sträcka i början av vandringen, då är man så pepp att komma upp på fjället att man bara pinnar på. Men när man är tvungen att lämna kalfjället bakom sig och kommer ned till detta och det ändå är en hel dag till civilisationen ... Gnöl.)


Ja okej då, det är fortfarande fint och så. Jag var väl rätt trött vid det här laget också. :)


Sedan kom vi fram till Abisko Turiststation, som är ett fint och mysigt ställe. Vi hade egentligen hunnit ta tåget samma dag, men vi brukar boka in en extradag (för att man ska hinna med en ev. sjukdag någonstans på fjället) så vi fick snällt hänga i Abisko. Nästa gång tror jag inte vi gör det, nu är vi såpass fjällvana att vi nog kan klämma två dagsetapper åt gången för att kompensera om vi skulle behöva stanna en extra natt någonstans.


På kvällen tog vi en liten promenad ned till Torne Träsk (som inte är ett träsk utan Sveriges sjunde största sjö). Det var BRUTALT myggigt och vi hade glömt att ta på mer myggmedel efter duschen! Rookie mistake! Jag hade tjugo myggbett bara i nacken när jag kom tillbaka. Alltså, på riktigt tjugo stycken, inte överdrift för att det ska låta mycket. Jag dog.

Här har vi dag 1, dag 2, dag 3, dag 4, dag 5, dag 6 del 1 + del 2, dag 7, dag 8, dag 9.

***

This is a completely useless part of the hike. It's still the fells, so it's still beautiful, but there are so many mosquitoes down here and I can't stand them. And it's such a boring view, through fell birch forest (I just made that up, there doesn't seem to exist an English word for this tree) which doesn't change a lot.

Anyway, we made it to Abisko Turiststation after all and took a little evening walk down to Torne Träsk.


soundtrack dag X
Miles Davis | Birth of the Cool

No comments :

Post a Comment