hösthelg i bohuslän del 1



Förra helgen åkte vi till landet! "Vi" var Tove, Lisa, Liam och jag, och anledningen var att vi hade lust, ville åka bort, och tycker om hösten. Och den där sällsynta grejen hände när ens förväntningar slår in och en stughelg blir alldeles precis så som man hoppats. Nästan bättre. Det var så himla mysigt helt enkelt.


Vi åkte upp på lördag morgon, stannade halvvägs för att äta lunch och proviantera, och kom fram till ön fram på eftermiddagen.


När vi hade installerat oss blev det eftermiddagsfika. Det blev ganska mycket fika den här helgen, som ni kan förstå.



Sötnosar!


Sedan gick vi ut på promenad, för det hör ju till.



Det var mycket höstigt ute!


Och vi var på gott humör!





Lisa och Tove skördade persilja i trädgården. Lika bra att göra persiljesmör nu när det finns, tyckte de.



Vi insåg som de intelligenta varelser vi är att det är mycket bättre att köpa varsin godispåse än en gemensam, så att man kan få det man vill ha. (Den som vill kan nu gissa vems godissmak som är vems! Facit finns längst ned.)


Till middag åt vi rostade rotsaker med halloumi, basilikakräm och haricots verts med citronolivolja och det var så himla gott? Rostade rotsaker äter man ju stup i kvarten som vegetarian, men det här blev faktiskt ovanligt bra. Detta att rosta hela vitlöksklyftor dock, det har jag fattat först alldeles nyligen och kommer nog aldrig rosta rotsaker igen utan att slänga på en vitlök.


Efter middagen ställde sig Tove och bakade chokladkaka med brynt smör och flingsalt. Skojarnte, så gott.


Och sedan bänkade vi oss framför kaminen: Liam med lindykursplanering, Lisa med sin nålbindning, Tove med mina föräldrars "Alla Europas fåglar i färg" anno 70-tal, och jag med min kamera och bok. Och det var en så mysig kväll helt enkelt.


Tror att det som sägs här är ungefär "nämen den lilla gärdsmygen!!!". :)

(Facit till godisskålarna från vänster: Liam, Tove, Lisa, Kristin. (Det är inte minst i min för att jag köpte mindre, utan för att jag åt upp mest i bilen upp. :) Resegodis är mitt bästa godis!))

Roy Orbison | You Got It

No comments :

Post a Comment