yayoi kusama på louisiana



Här står visst den snyggaste människan jag vet på tågstationen i Humlebæk. Och varför det, kan man fråga sig?


För där ligger ju en av våra älsklingsplatser, Louisiana Museum of Modern Art (som har bytt namn från danska till engelska nu, lite synd kan jag tycka, men men). Hurra för utflyktsfredag!



Jag började med att fota Jens i trädgården.


Och han passade på att fota mig medan jag skulle krångla med koftan. Såhär blev det då. :)


Och sedan gick vi in. Vi gick raka vägen till Yayoi Kusama-utställningen som hade öppnat dagen innan. Är så förtjust i och fascinerad av hennes konstnärsskap, och den här utställningen var verkligen god som guld! Vi ska titta lite närmare:






Hon har gjort så mycket intressant och spännande! Men det allra bästa kom sen:


Ett helt rum fullt av prickar! Jag tog inga bilder på hela rummet (pga folk överallt samt för lite vidvinkel) tyvärr, ni får googla. Men det var ett från början helt vitt rum, som alla besökare fyllde med klistermärksprickar.


Jag dekorerade mig själv, mest.


Och blev så himla glad av att göra det, det kändes som ett uttryck för min personlighet jag inte hade testat än under alla mina år men plötsligt hann fram till. (Men man får ju kolla då och då att de sitter kvar, det är nog det jag gör här. :))




Sedan gick vi vidare, det fanns ju ännu mer av Yayoi Kusama kvar.


Vi sparade Gleaming Lights of the Souls till sist.




Älskar det.


Sedan fikade vi!



Och så gick vi ut och tog luft. Vi kom sent iväg, så det var redan kvällsljus (men det gjorde inget, för Louisiana stänger sent på fredagar).



Jag blev verkligen fäst vid dessa prickar, alldeles särskilt i håret. (Att jag inte tänkt på det innan?!) (Jag satte dit ännu fler sen.)




Som avslutning gjorde vi den (för mig) obligatoriska museibutikrundan, och sedan var vi alldeles trötta och möra och nöjda och fulla av intryck. Ja, Louisiana är verkligen en älsklingsplats.

Laura Mvula | She

No comments :

Post a Comment