lördagsutflykt med fjällfoto



Förra lördagen, för precis en vecka sedan, var Lisa och Alexander och jag på en så mysig utflykt. Det var en ganska trist februarilördag, gråmulet och lite allmänt hängigt; perfekt väder för konstmuseum!


Vi åkte till Abecita Popkonst och Foto i Borås. Framför allt för att jag hade sett att de just nu har en Claes Grundsten-utställning. Alltsååå! Claes Grundsten är en av Sveriges mest kända naturfotografer och framför allt har han fotat mycket fjäll och andra berg, så för en fotointresserad fjällgalning som jag är det ju omöjligt att inte känna till honom.


Blev så inspirerad till att fota mer natur. Blev så sugen på nästa fjällresa. Jag är ju noll äventyrlig och har alls ingen lust att sitta i fem timmar och vänta på den perfekta bilden som Claes Grundsten gör. Så det är ju tur att jag inte är professionell naturfotograf till yrket och bara fotar fjäll som jag ändå råkar gå förbi. Det passar mig utmärkt, det gör mig lycklig, och nu längtar jag rejält till nästa gång. Men åh vad härligt att gå där med Lisa och Alexander och titta på allt och småprata om bilderna och vad vi tyckte mest om och varför! Jag lär känna mig själv lite bättre, hela tiden.


Sedan tog vi paus för fika


och sedan tittade vi på de andra utställningarna


bland annat det här lilla rummet om Abecitas historia - det var ju korsettfabrik där i huset förut.




Kolla bara!


Och den här originaldörren va.


Sedan tittade vi vidare, bland annat på den här utställningen av Alison Jackson: Fake Truth. Oerhört kul och tänkvärt. Rekommenderas!


Sedan dreglade jag lite över fotoböcker ...


... och sedan kurrade det i magarna, så då åkte vi till Bruket i Wiared för en sen lunch.


Gulligt va?


Också gulliga!


Det var ett allmänt fint ställe, men så märkligt att exakt all inredning gick i beige, grått och brunt. Jag fattar att det finns folk som har den smaken, men ... allt? Det blev lite trist. Och kändes otidsenligt till ett hus som var så välbevarat utanpå, att vara så urblåst och historielöst inuti.


I alla fall! Mysigt var det och maten var god, så vi var glada ändå!

Och när jag kom hem var det så gött att känna att jag hade laddade batterier. Tänk att jag glömmer att det finns konstmuséer? Måste bli bättre på att själv inse när jag behöver fylla på med inspiration. Det finns ju hela hus fulla, bara att hämta.

the Weeknd feat. Daft Punk | I Feel It Coming

No comments :

Post a Comment