nyårskalaset 2023



Nyårsmiddag hade vi ju! Här hos oss igen, liksom året innan. Det var så fint och kul alltså. Kolla bara vilket gäng?


Såhär blev dukningen som Lisa och jag hade grejat med.



Tall och stjärnglitter som Lisa hade med sig, min mammas vackra damastservetter, mörkgröna band som jag återanvände från julklapparna, och grankvistar som jag klippte från baksidan av julgranen, hähä.


Mycket glad och nöjd!


Förresten vi tar en till, för det här var en enda bild mina extremt snygga nyårsnaglar kom med på.


Carro lagade smördegspizza med getost och valnötter och annat gott till förrätt. Nomnom!


Detta snyggo var där!


Erik var där!


Karin var där!


Lisa var där!


Efter förrätten började Karin fixa med middagen, med Liam som hjälpreda i köket (han är bra på det).


Karin grejar och donar!


Till varmrätt: Steamed buns med misobakad portabello och gochujangmajonnäs, gurksallad och blomkålstempura. Bilden gör det inte rättvisa. Ojojoj. Så gott.


Vi har det ju för fint alltså.




Lisa och Karin förberedde efterätten lite, eftersom den skulle stå i frysen en stund.


Under tiden spelade vi rita-gissa-spelet. Och som ni ser har Tove gjort entré! Direkt från jobbet i guldglittrig nyårsblåsa.



Sedan blev det tolvslag och vi klev ut på balkongen. Mycket bättre utsikt än förra årets molniga. Fyrverkerier ska vi ju inte ha på det här jordklotet, men så länge andra håller på och skjuter upp dem kan jag väl lika gärna njuta. Och sedan joxade vi med att alla skulle lyckas tända tomteblossen samtidigt för gruppbildens skull ...


... vilket är krångligare än man kan tro ...


... men till slut lyckades det!


Sedan gick vi in och åt efterätt! (Någon gång borde jag gå tillbaka och räkna efter hur många av de nyårsfiranden jag varit på där man ätit efterrätten efter tolvslaget?) Det blev Lisas hemmagjorda polkaglass med marängtäcke (vilket, som jag förstod det, Karin hade lagt till mest för att hon skulle få leka med sin nya julklappsbrännare :)).



Såhär ser Lisa ut när hon är missnöjd med något hon själv har bakat eller lagat. :) Det var något med bottnen som blev för intetsägande, tror jag? Jag tyckte det var gott i alla fall!


Och Liam ser då inte missnöjd ut!


Sedan gick vi vidare till salongen (en meter bort), och Liam gjorde eggnog till alla som ville ha (samtliga, om jag inte minns fel).


Carro hade fixat ett nyårsquiz! Hurra.




Någon hittade en chokladlåda. :)





Och sedan satt vi där och myste och diskuterade roliga tonartsförändringar i popmusik ett bra tag.


Och sedan kom visst osten fram, men då var klockan redan tre, det var väldigt vad tiden gick fort på det här kalaset, och strax efter det började folk dra sig hemåt. Tack och godnatt och gott nytt år!

Whitney Houston | How Will I Know

No comments :

Post a Comment