hemma



Nu är jag hemma från Budapest, glad och trött. Det är skönt! Jag gick omkring i lägenheten hela dagen igår (och packade upp, tvättade och annat sånt där) och njöt av mitt hem. Det ska man inte glömma att göra då och då. Och av sällskapet förstås.

Jag har blivit lite sjuk men tog en kort promenad för att rösta, och andas in den väldoftande Guldhedsluften (men vad skulle inte vara väldoftande jämfört med Budapests avgasstinkande gator). Mötte Sam och hans flickvän på vägen. Vi började prata franska som vi alltid gör av någon anledning, och flamsade in i biblioteket ganska högljutt och ovördsamt. Vallokalspersonen misslyckades med att få Sam att kliva in bakom skärmen, han bara pillade i sin lapp i kuvertet och lämnade in den. Jag stod bakom skärmen mest av tradition - jag röstade som vanligt och tog som vanligt bara en röstsedel. Inte förrän jag var på väg hemåt igen slog det mig vilken stor grej jag egentligen just varit med om. Fria val, va! Vilken grej!

***

I'm back from Budapest, tired and happy. I've been walking around enjoying our apartment and the neighborhood and its clean air, and the company of course. Voted in the regional election and pondered on the amazingness that is free elections.

No comments :

Post a Comment