nationalparkslistan



Jag har ju i många år haft livsplanen att jag ska ha bott i alla STF:s fjällstugor minst en natt innan jag dör. (Det går bra med den planen, tackar som frågar! STF har 43 fjällstugor i nuläget och jag har bott i 22 av dem än så länge.) Sedan när jag bodde i Storbritannien och besökte nationalparker där, vilket jag älskade, tänkte jag att det kanske man skulle kunna ha som ytterligare projekt? Besöka alla nationalparker i England, Wales och Skottland? Det finns bara femton och de är liksom så ... mestadels nära och tillgängliga (har ni tänkt på hur liten den ön är?!). Sen hann jag bara besöka tre innan jag flyttade hem igen, men det finns med i bakhuvudet.


Jag vet att det finns de som har som plan och dröm att besöka alla nationalparker i Sverige. Det har jag varit mindre sugen på. Just för att det är så ... himla långt till dem! Och härjigt och otillgängligt i många fall. Man måste liksom göra en hel lång resa för att komma till vissa, det finns flera i Sverige som man VERKLIGEN inte "bara råkar åka förbi". Men så körde vi ju förbi Hamra nationalpark på vår roadtrip häromsistens. Den hade jag inte märkt om jag inte hade kollat upp det i förväg - men samtidigt var vi ju just på väg förbi, alldeles i närheten. Så man kanske visst råkar åka förbi en nationalpark här och var om man anstränger sig lite?


Sagt och gjort, jag tog rätt på en lista över Sveriges nationalparker. Tänker att jag kommer nog aldrig till riktigt alla, men jag kan i alla fall ha dem i bakhuvudet. Så att man inte missar något, ju? Och så visade det sig att jag bara har varit i fyra svenska nationalparker! Va! Det är ju pinigt. Jag som naturälskare. Det får bli ordning.


(Jag funderade jag på vad det är som gör att jag kan säga att jag har varit i en nationalpark. Det avgör man ju såklart helt själv. Rent konkret har man väl varit i en nationalpark om man står på andra sidan och petar över gränsen med tån? Johan, till exempel, tycker att han helst vill ha sovit över i en nationalpark. Själv fastnade jag efter lite grunnande på att jag vill att jag ska ha fått en känsla för platsen. Och hur det känns eller hur lång tid det tar vet jag ju inte förrän jag är där. Men det känns rätt för mig att ha den definitionen.)


Hur som helst har jag sorterat nationalparkerna i kategorier: de jag redan varit i, de jag automatiskt kommer komma till på grund av projekt nr 1 (bo i alla STF:s fjällstugor), och de jag inte har varit i - fördelade efter jobbighetsgrad i att ta mig dit. Här kommer listan!

Redan varit:


Abisko. Många gånger vid det här laget. En underbar plats som jag älskar.


Stuor Muorkke/ Stora Sjöfallet. Här vandrar man till exempel mellan Vakkotavare- och Teusajaurestugorna på Kungsleden.


Kosterhavet. Där jag varit så mycket att det knappt gills. Dels har jag såklart varit på Koster, men framför allt hör Kockholmen, som ligger i närheten av mina föräldrars sommarstuga, till Kosterhavets nationalpark. Så jag tänker inte ens på det som en nationalpark, bara som en plats där jag är hemma och trygg, dit man åker för att bada eller promenera eller vara, inte för att det tillhör en nationalpark.


Hamra. Där jag som sagt var alldeles nyligen vilket gav upphov till den här listan.

Hit kommer jag komma pga fjäll:
Badjelánnda/ Padjelanta
Sarek
Töfsingdalen

Och här kommer då resten, de jag inte har varit i alls:

Extremt joxigt, potentiellt omöjligt:
Vádvečohkka/ Vadvetjåkka. Kommer inte gå utan att tälta, för man måste först gå en hel dagstur för att ens komma till nationalparksgränsen och sedan kan man ju inte gå tillbaka samma dag. Jobbigt.
Djurö. Ligger mitt i Vänern. Man måste ha egen båt. Jag har ingen egen båt i Vänern.

Rättså joxigt:
Muttos/ Muddus, Haparanda skärgård, Pieljekaise, Björnlandet, Skuleskogen: Alla de här kan man köra bil till. Problemet är bara att det är så ... långt bort. Till de norraste fjällen åker jag ju alltid tåg, då kan man liksom inte be tåget att ta en liten omväg förbi en nationalpark på vägen. Man måste alltså härja runt i norra Sverige med bil (vid flera olika tillfällen för det är ju långt mellan dem också) och jag kan inte komma på en anledning till att det kommer hända. Är det här min framtid som husbilspensionär kommer in?
Gotska Sandön: Inte lika långt, men kräver väldigt. Mycket. Planering. Man ska först ta sig till Gotland liksom, bara det tar ju ett tag. Hmm.

Kan väl inte vara omöjligt:
Sonfjället, Fulufjället, Färnebofjärden, Ängsö, Tyresta, Garphyttan, Norra Kvill, Åsnen, Blå jungfrun. De här kan man nog ändå tänka sig att man har anledning ta en liten omväg förbi någon gång eftersom de ändå är så nära Göteborg att det liksom är roadtripavstånd.

Pinigt att jag inte redan varit här:
Tiveden, Tresticklan, Store Mosse, Söderåsen, Dalby söderskog, Stenshuvud. Såna här relativt nära platser ska väl inte vara så svårt!

Så där har vi hela listan. Jag återkommer om några år så ser vi hur det har gått! :)

No comments :

Post a Comment