och hur gick det med nyårslöftena då?



I början av året skrev jag en lista över saker jag skulle vilja förändra i mitt liv över året. Några som betydde mycket och några som bara var på kul. Här kommer resultaten!

1. Sjukgymnastik eller morgonpromenad varje dag
I början av året gick det segt, i våras höll jag det uppe litegrann, och under sommaren fallerade det rejält - med sjukgymnastiken i alla fall. Men, och jag vågar nästan inte säga detta för att jag säkert kommer få ångra det då, men ... Jag upplever inte att jag behöver sjukgymnastik längre! Från att ha haft ont i ryggen alltid, till att ha ont i ryggen så fort jag går, står eller sitter någon längre stund, till att faktiskt nästan inte ha ont i ryggen alls. Jag måste fortfarande vara försiktig, som jag skrev om i träningsinlägget häromsistens, men i stort sett går det superbra med ryggen. Och morgonpromenaderna behöver jag inte anstränga mig för alls längre. Går jag inte på några dagar så saknar jag det för mycket.

2. Vara lite mer ikapp i min femårsdagbok
Japp! Jag hänger med. Det tog nästan hela året att faktiskt skriva ikapp allt, men nu fungerar det bra!

3. Ta sånglektioner
Näpp. Funkade inte. Jag har bara tagit tre sånglektioner på hela året. Detta är PRIO för 2016.

4. Dansa lindy hop
Javisst! I alla fall under årets andra halva. Nu på höstkanten har jag gått en jättebra och rolig lindykurs, och framförallt har jag blivit mer inne på jazz (alltså inte sån här jazz/show som jag dansade när jag var liten, utan det som kallas authentic jazz eller vernacular jazz, och som är ännu roligare), vilket jag tror kommer utveckla min lindy på sikt också. Känns härligt!

5. Inte fastna på facebook
Ja, det funkar helt okej faktiskt! Jag har statistik på det - 17 minuter om dagen sitter jag med facebook. Det är fortfarande för mycket, men med tanke på hur mycket av t.ex. bluesplaneringen som sker i olika facebookgrupper känns det ändå okej.

6. Läsa böcker
Näpp. Har typ läst ... fem böcker på hela året. Skandal! Ny energi på denna punkt behövs! (Jag har en plan ...!)

7. Skicka kort till folk med riktig post
Näpp. Det blev oprioriterat. Jag började aldrig.

8. Börja lyssna på podcasts
Det här har gått störtbra! Jag har lyssnat på massvis med olika podcasts och fastnat för en del. Jag tror jag måste skriva ett helt inlägg om alla jag har gillat, utifall att det finns fler därute som behöver en ingång, som jag gjorde.

9. Övningsköra
Näpp. Skrutt! Jag har jobbat för mycket.

10. Lyssna på hela skivor
Det här började jag med, men sedan blev det podcasts istället. Faktum är att jag har lyssnat väldigt lite på musik över lag i år. Tänker dock nu att det suget kommer komma tillbaka av sig självt och att jag inte riktigt behöver tvinga det; det kommer när jag behöver det.

Så i stort sätt kan man säga: Hälften antingen succé eller funkar helt okej; några saker flyttas till nästa år (det kommer ett inlägg om det också), och några saker bryr jag mig inte om längre eller har helt enkelt prioriterats ned. Det känns som ett mycket lyckat år, rent nyårslöftesmässigt! Bra jobbat Kristin!

No comments :

Post a Comment