sex trettondagsbaler

Men jag höll ju på att glömma ett datum i min högtidsserie! Nämligen 5 januari, trettondagsafton. Som det nog inte hade varit något extra festligt med (eller vad vet jag, brukar ni kalasa på trettondagsafton?) om det inte hade varit för en av årets älsklingshändelser, trettondagsbalen på Operan. Den har jag varit på sex gånger, och dem ska vi titta på nu:




2007 Mitt första år, innan dess visste jag inte ens att den fanns. Blev tillfrågad om jag ville hänga med några dansvänner, och det gjorde jag förstås. Balklänningen hade ju inte fått någon användning alls sedan mamma sydde den till min studentbal knappt fyra år tidigare. Men nu!




2008 Jag hängde på ungefär samma dansgäng (här syns Julia, Torbjörn, Gustav och Janeli) och hade jättetrevligt även detta år. Sedan blev jag p-pillerdeprimerad och slutade dansa lindy hop, och när jag blev frisk igen började jag på folkis, så det blev inga baler på flera år, tills ...



2012 ... jag flyttade tillbaka till stan igen och hade ett nytt gäng av bland annat musikhögskolefolk som mer än gärna följde med på bal. Måste dock haft extremt låg fotoinspiration, för alla bilder från detta år är dåliga.






2013 Till stommen bestående av Anna, Spogardh och mig lades några till och andra drogs ifrån, men de flesta är fortfarande musikhögskolefolk. För-middagen hade vi hemma hos mig med snittar och annat (eftersom jag bor närmast). Om bilden på mig sa någon sedan "nässelfjärilar mot sommarhimmel", det var väl vackert?






2014 Sent omsider kommer Anna och jag på att vi inte orkar dra ihop något gäng, men att vi bra gärna går på bal i alla fall. Turligt nog har jag ju ett halvår innan börjat dansa igen och det med besked, så vi hänkar på ett gäng från dansen på för-middag på Bommens Salonger. För övrigt, vem behöver någon pojkvän till kavaljer när man har en bästis som Anna?





2015 Trevliga Trion med bihang inser att det där med bal nog inte alls är så dumt! Vi har för-middag hemma hos mig enligt konceptet "Kristin bidrar med lokal om hon slipper laga mat" - mitt älsklingskoncept. Har ni för övrigt sett vilket HUNK jag tog med mig som date? OMG.

(2016 gjorde jag helt andra saker på trettondagsafton, fast ändå inte - jag dansade lindy hop med Filip mitt i den helt kolsvarta, varma natten, barfota i sanden, till ett liveband på sju-åtta trummisar, påhejade av trehundra senegaleser. Men mer om det en annan gång. :))

No comments :

Post a Comment