en glittrig nyårsafton



Kolla, det sprayas glitterspray!


Och finflugan är på. Det måste betyda nyårsafton!


Jens och jag var i Kode på nyårsmiddag (där vi även hade höstfest om ni minns), och jag hade ett av mina finaste nyårsfiranden någonsin.



Vi började med glöggmys.


Sedan blev det middag, och en fantastiskt smarrig sådan! Här har vi rotsellerisnittar med champinjonpastej samt mixad soppa på grönkål, potatis och purjolök med ugnsrostat bröd till förrätt.



Huvudrätt: Ugnsgrillade rödbetor med tre olika toppingar + ljummen kålsallad med lingondressing


Sedan kollade vi på den obegripliga Grevinnan och betjänten, för det ska man visst.


Efterrätt en var vniljpannacotta med havtornssås. Skoja min doja så gott.



Hej hej! :) Erkänn glittrigt?


Efter middagen lekte vi en av de allra bästa lekarna. Jag vet inte vad den heter, men såhär gör man: Alla har varsin hög med lika många små lappar som man är personer runt bordet. På den översta lappen skriver man en enkel mening, och skickar sedan vidare hela lapphögen åt vänster. Då får man själv personens till höger lapphög, med en mening överst. Den lappen läser man och lägger längst bak i högen, och på den tomma lapp man då får överst ritar man det som stod på meningen. Sedan skickar man vidare åt vänster. Då får man själv personens till höger lapphög, med en teckning överst. Den lappen lägger man längst bak, och på den tomma lappen överst skriver man det man såg, och skickar hela högen åt vänster. Och så fortsätter man så tills man har fått tillbaka sin egen hög. Och sedan följer man kedjan från början till slut och ser vad man fick av sin lapp.


Det blir fruktansvärt roligt. :)


Här är ett exempel på hur min ursprungsmening "Batman och Muminmamman dansar kring granen" blir denna urgulliga bild på när Muminmamman klär granen ... med hjälp av en katt? :)





Här är ett exempel: Någon skrev "Studenten får en påsklilja" på sin lapp, vilket tolkades på bilden bredvid. (Korset är för att visa att det är en PÅSKlilja, fick vi veta av konstnären efteråt. :)) Den teckningen tolkades till "Piraten demonstrerar mot midsommar och svär!", vilket sedan behölls hela resten av rundan, vilket man kan se på de mycket tydliga, mycket liknande teckningarna nedan (som förstås hade text-lappar mellan sig, men de försvann i processen).


Det är så hysteriskt roligt. Och det är så underbart att skratta såhär mycket, verkligen tokskratta för att det är så genuint jätteroligt. Jag tycker mycket om den känslan.

Sedan var det tolvslag och då skålade och skrattade vi och jag fotade inget, för jag ville mest kyssas och titta på grannens fyrverkerier.





Sedan var vi mest trötta och myshängde tills det blev dags att krypa till kojs. Gott nytt år!

Aperture Science Psychoacoustic Laboratories | Still Alive

1 comment :

  1. Jag har det spelet fast köpt. Ryktet går heter det och verkligen hysteriskt roligt! Härlig nyårsafton ni hade. Gott nytt på et!

    ReplyDelete